Războiul din Ucraina a transformat portul Constanța într-un punct maritim vital pentru exporturile ucrainene
-
05 Mai 2022 19:03
Nava Lady Dimine, un cerealier de 160 de metri lungime și o capacitate de 26.000 de tone, este a doua navă care în ultimele cinci zile se pregătește să plece din portul Constanța încărcat cu cereale din Ucraina, portul românesc de la Marea Neagră devenind una dintre puținele porți de ieșire pentru produsele agricole ucrainene, transmite AFP, potrivit Agerpres.
Miza este vitală pentru numeroase țări care depind de livrările de cereale din Ucraina, țară care înainte de război exporta pe mare până la 4,5 milioane de tone de produse agricole pe lună, adică 12% din grâu, 15% din porumb și 50% din uleiul de floarea soarelui din întreaga lume.
În prezent, blocarea porturilor ucrainene este completă, de la cele din Marea Azov până la portul Odesa de la Marea Neagră, care în perioade normale era responsabil pentru 60% din activitatea portuară a Ucrainei.
România, candidatul ideal pentru exporturile ucrainene
Printre soluțiile posibile, România este candidatul ideal. Țară membră a NATO cu ape securizate este, de asemenea, al doilea exportator de grâu din Uniunea Europeană, după Franța, și dispune de infrastructuri adecvate.
"Plecarea celei de a treia nave este prevăzută peste șase zile și sperăm să accelerăm ritmul", a declarat Viorel Panait, directorul general al Comvex, primul operator de cereale din Constanța. "Având în vedere situația nefericită prin care trec vecinii noștri ucraineni, trebuie să îi ajutăm cum putem", adaugă Viorel Panait.
Însă înainte de a ajunge în portul Constanța, cerealele din Ucraina au de parcurs un lung drum. Mai întâi sunt încărcate în trenuri, camioane sau barje în micile porturi dunărene Reni și Izmail, de la frontiera Ucrainei cu România.
Pentru a umple o navă cu o capacitate de 70.000 de tone, cum este cea care a plecat săptămâna trecută pentru prima dată din Constanța încărcată cu porumb din Ucraina, este nevoie de 49 de trenuri și tot atâtea barje sau câteva mii de camioane, cu riscul de a crea un enorm ambuteiaj pe drumurile din Constanța, a precizat Viorel Panait. "O adevărată bătaie de cap", susține directorul portului Constanța, Florin Goidea.
Presată de nevoia de a moderniza o rețea feroviară învechită, guvernul de la București a găsit o soluție: reabilitarea a 95 de linii de cale ferată datând din epoca comunistă și blocate de mai mulți ani de sute de vagoane ruginite.
"Este un proiect cu o valoare de 200 de milioane de lei care este extrem de important deoarece va debloca traficul rutier în port și va permite creștea stocurilor gestionate", a subliniat Florin Goidea.
"Războiul din Ucraina este o provocare dar și o oportunitate", susține directorul portului Constanța, adăugând că în 2021 Constanța a devenit polul european al exporturilor de cereale, devansând portul francez Le Havre. În acest an, Florin Goidea speră că va fi depășit traficul record de 67,5 milioane de tone înregistrat anul trecut.