Raportul CJI | Campania electorală este reflectată dezechilibrat de mai multe instituții de presă
-
06 Februarie 2019 15:15
Partidul Democrat, Partidul Socialiștilor și Blocul electoral ACUM sunt cei mai mediatizați concurenți electorali la alegerile parlamentare din 24 februarie. Ce-al de-al doilea raport de monitorizare realizat de societatea civilă confirmă tendințele constatate anterior că mai multe instituții de presă din Republica Moldova reflectă campania electorală dezechilibrat, în funcție de preferințele și apartenența politică a patronilor.
Partidul Democrat, Partidul Socialiștilor și Blocul electoral ACUM au fost cei mai mediatizați actori politici la cele 12 posturi de televiziune monitorizate de Centrul pentru Jurnalism Independent. Totuși, în timp ce PDM, PSRM și Partidul Șor au apărut mai mult în context pozitiv, alte formațiuni, ca Blocul Acum și Partidul Liberal, au fost prezentate mai des în context negativ.
Și candidații în circumscripții uninominale ale partidelor respective au apărut cel mai des în știrile și emisiunile televizate. Dar în timp ce candidații Blocului ACUM, în special Andrei Năstase și Maia Sandu au fost mai mult criticați, candidații PDM, în special Vlad Plahotniuc și Pavel Filip, dar și ai PSRM și Partidului ȘOR, au apărut cel mai des în context pozitiv.
Chiar dacă situația s-a îmbunătățit un pic față de constatările primului raport, rămâne vizibilă tendința posturilor TV de a reflecta campania în funcție de apartenența politică a patronilor, a menționat directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu.
”Am remarcat că prezența actorilor electorali este cu tonalitate pozitivă la acele posturi de televiziune care au proprietari fie politicieni, fie afiliați anumitor partide”, a notat Nadine Gogu.
O situație similară se atestă și în mediul on-line și presa scrisă. Unele instituții media continuă să favorizeze anumiți actori politici, fiind vorba în special de Partidul Democrat, PSRM și Partidul ȘOR. Reprezentantul Asociației Presei Independente, Ion Mazur, a afirmat că ”dacă ne referim la instituțiile on-line și presa scrisă, putem constata că nu sunt prea mari schimbări față de primul raport deoarece există acele portaluri care continuă să abordeze campania electorală într-o manieră neutră și rămân aceleași câteva portaluri care continuă să dea preferință unor partide politice”.
API monitorizează în actuala campanie electorală 16 portaluri de știri și ziare.