RAPORT | Topul vizibilității partidelor politice la posturile de televiziune. Unele instituții de presă continuă să reflecte dezechilibrat campania electorală
-
20 Februarie 2019 13:33
Unele instituții de presă din R. Moldova continuă să reflecte dezechilibrat campania electorală pentru alegerile parlamentare, arată un raport de monitorizare prezentat astăzi la Chișinău de câteva ONG-uri.
Posturile de televiziune afiliate unor politicieni, continuă să-i prezinte în context pozitiv pe unii candidați, în timp ce contracandidații acestora apar cel mai des în context negativ, potrivit monitorizării realizate de Coaliția pentru Alegeri Libere și Corecte.
În penultima săptămână a campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 24 februarie, mai multe televiziuni din R. Moldova au difuzat știri în care unii politicieni apar doar în context pozitiv și au parte de o mediatizare generoasă, spre deosebire de contracandidații lor. În topul prezenței la cele 12 posturi TV monitorizate sunt 5 formațiuni politice printre Partidul Democrat de la guvernare, Partidul Socialiștilor, pro-rus, și blocul ACUM, al opoziției pro-europene. Și candidații acestor partide în circumscripțiile uninominale, sunt frecvent mediatizați în programele de știri.
„Din punctul de vedere al vizibilității al celor avem același clasament: PD, PSRM, blocul ACUM, PPȘ și PL- au fost cei mai prezenți pe ecrane, au vorbit mai mult. Cele mai multe apariții în context pozitiv le are Partidul Democrat și Partidului Socialiștilor. PD are și un număr mare de apariții în context negativ, blocul ACUM are un număr mare de apariții în context negativ. În rest, majoritatea concurenților apar în context neutru”, a precizat directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu.
PD, PSRM și blocul ACUM sunt partidele cu cele mai multe apariții și în presa online, în perioada 9-16 februarie. Experții atrag însă atenția că mai multe site-uri de știri reflectă sumar campania electorală și nu oferă dreptul la replică în cazul subiectelor conflictuale.
„Presa online nu oferă de multe ori dreptul la replică persoanelor care sunt vizate direct. Sunt materiale dezechilibrate, sunt portaluri care mediatizează campania electorală foarte, foarte selectiv, preferă să reflecte sumar evenimentele din campania electorală. Inegalitatea de gen în presa online rămâne aceeași, este mai accentuată decât la televiziuni. În raport cu precedentele perioade, sunt unele îmbunătățire. Unele portaluri cu favorizări foarte clare, au avut în această perioadă o tonalitate mai mult neutră, iar favorizările nu au fost atât de evidente. E îngrijorător că sunt lansate acuzații și nu este oferit dreptul la replică”, a subliniat directorul executiv al Asociația Presei Independente, Petru Macovei.
Experții consideră că cetățenii R. Moldova nu au la dispoziție suficiente resurse mass-media care să reflecte corect și echilibrat campania electorală.
Monitorizarea presei în campania electorală este efectuată de Coaliția pentru Alegeri Libere și Corecte, formată din 35 de organizații nonguvernamentale.