RAPORT | Presa, în campania electorală, filtrează subiectele, distorsionează faptele și manipulează prin omisiune
-
19 Octombrie 2016 12:54
Majoritatea posturilor TV și portalurilor de știri online din Republica Moldova nu reflectă echidistant și imparțial campania electorală pentru alegerea șefului statului, sunt concluziile celui de-al treilea raport de monitorizare a mass-media, realizat de Asociația Presei Independente și Centrul Pentru Jurnalism Independent.
Potrivit raportului, o bună parte dintre instituțiile de presă continuă să transmită informații tendențioase și nu respectă principiul pluralismului de opinie.
Raportul precizează că o bună parte din mass-media care s-a angajat să reflecte campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 30 octombrie, face partizanat politic și nu prezintă mesajele concurenților electorali într-un mod responsabil, echilibrat și imparțial. Concurenții electorali nu au acces egal la instituțiile de presă pentru a-și prezenta ofertele electorale. În același timp, alegătorii continuă să fie privați de informații privind procesul electoral. Manipularea informației prin omisiune, filtrarea subiectelor, distorsionarea faptelor, sunt doar câteva dintre derogările de la legislație, comise de majoritatea instituțiilor de presă monitorizate.
Astfel potrivit directorului CJI, Nadine Gogu, majoritatea instituțiilor media au demonstrat că au simpatii politice. Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika TV au favorizat exclusiv candidatul PDM, Marian Lupu. Pe de altă parte, posturile respective l-au defavorizat pe candidatul Andrei Năstase și alți reprezentanți ai Platformei DA, care au apărut exclusiv în context negativ.
În cea de-a treia săptămână de monitorizare, Jurnal TV l-a favorizat exclusiv pe Andrei Năstase, candidatul Platformei DA și l-a defavorizat clar pe Marian Lupu.
NTV Moldova și Accent TV au abordat aceleași subiecte, însă favorizându-l masiv pe liderul socialist, Igor Dodon.
La Realitatea TV, Pro TV, TV 7 și N4 nu au fost constatate abateri evidente de la normele și rigorile profesionale.
În același timp directorul executiv al API, Petru Macovei, a menționat că în cea de-a treia săptămână de monitorizare, politica editorială a portalurilor online a fost îndreptată nu atât spre informarea publicului, cât spre favorizarea sau defavorizarea unor candidați. Potrivit lui Petru Macovei, o bună parte din materialele difuzate continuă să fie documentate dintr-o singură sursă, conțin limbaj licențios, însoțit de etichetări și atacuri la persoană, iar în unele știri lipsește total replica persoanei vizate.
Posturile vizate nu au comentat deocamdată concluziile raportului de monitorizare ale celor două ONG-uri de media.
Asociația Presei Independente și Centrul Pentru Jurnalism Independent monitorizează 28 de posturi media: 12 televiziuni, 12 portaluri informaționale și 4 ziare.