Proiectul „Despăgubiri Avia”. Juristul Dumitru Ouș explică pașii pe care trebuie să-i întreprindă pasagerii prejudiciați de companiile aeriene
-
07 Martie 2023 13:43
În ultima perioadă, a crescut considerabil numărul cererilor persoanelor care solicită consultarea avocatului după ce li s-au anulat zborurile, în contextul în care Wizz AIR și-a suspendat activitatea în R. Moldova, iar AIR Moldova a anulat mai multe zboruri. Juristul și fondatorul proiectului „Despăgubiri Avia”, Dumitru Ouș, a explicat pentru Radio Chișinău pașii pe care trebuie să-i întreprindă pasagerii prejudiciați în asemenea situații.
După ce compania Wizz AIR a anunțat că va suspenda zborurile din și spre Chișinău din data de 14 martie, iar Air Moldova a anulat mai multe zboruri câteva zile la rând, invocând probleme tehnice, numărul cererilor de la persoanele care vor să fie consultate după ce au pierdut zborul a crescut mult în ultimele zece zile, a declarat pentru Radio Chișinău juristul și fondatorul proiectului „Despăgubiri Avia”, Dumitru Ouș. El a explicat cum trebuie să procedeze pasagerii în asemenea cazuri.
„În primul rând, atunci când persoanei i s-a anulat zborul, ar trebui să depășească situația de criză. Presupun că li s-au spulberat toate planurile de călătorie… Ar trebui să încerce să ia legătura cu compania, să o direcționeze către un alt zbor sau să-și planifice singură un alt zbor”, a spus Dumitru Ouș.
Pasagerul aflat în această situație trebuie să stabilească motivul pentru care i s-a anulat zborul și să depună o pretenție companiei aeriene cu privire la prejudiciul cauzat și încălcarea altor drepturi stabilite de legi
„Odată ce au fost încălcate drepturile acestui pasager, prin faptul anulării, întârzierii zborului sau refuzului la îmbarcare, compania trebuie să:
- Întoarcă costul biletului, contravaloarea biletului, dacă acest zbor a fost anulat
- Dacă persoana a cumpărat un alt bilet care a costat mai mult, compania aeriană trebuie să achite diferența de preț, prejudiciu pasagerului”, a precizat Dumitru Ouș.
Pasagerii pot solicita și compensații. Valoarea acesteia depinde de distanța parcursă de zbor, precum și de durata întârzierii: 250 EUR pentru toate zborurile de 1.500 km sau mai puțin; 400 EUR pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 și 3.500 km și 600 EUR pentru toate zborurile care nu se încadrează în primele două categorii. La fel, pasagerii mai pot solicita și prejudiciu moral, în funcție de situație.
Atunci când operatorii aerieni care au încălcat drepturile pasagerilor nu răspund la solicitările celor din urmă, cazurile pot ajunge în instanța de judecată. Aproximativ 95% din păgubiți reușesc să-și facă dreptate, spune juristul.
„Din practică, acele 5% în care oamenii au pierdut procesul de judecată împotriva companiei aeriene sunt cazuri individuale, unde pasagerii au fost consultați greșit sau au mers pe o pistă greșită inițial”, a precizat Dumitru Ouș.
Dacă pasagerii care au avut de suferit nu se află în Republica Moldova, la reîntoarcere, la fel, pot solicita prejudicii.