Proiectul autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa se cere a fi declarat prioritate națională

  • 30 Octombrie 2019 15:32
Proiectul autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa se cere a fi declarat prioritate națională

Grupul de organizații nonguvernamentale care s-a angajat să promoveze construcția autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa, ca prelungire a autostrăzii din România Târgu Mureș-Iași-Ungheni, solicită Guvernului de la Chișinău să declare proiectul drept prioritate națională. Într-o conferință de presă la IPN, reprezentații ONG-urilor au comunicat că surse financiare pentru realizarea studiului de fezabilitate există, doar că statul trebuie să-și asume gestionarea lor.

Grupul de organizații nonguvernamentale care s-a angajat să promoveze construcția autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa, ca prelungire a autostrăzii din România Târgu Mureș-Iași-Ungheni, solicită Guvernului de la Chișinău să declare proiectul drept prioritate națională. Într-o conferință de presă la IPN, reprezentații ONG-urilor au comunicat că surse financiare pentru realizarea studiului de fezabilitate există, doar că statul trebuie să-și asume gestionarea lor.

Directorul Institutului de Dezvoltare și Expertiză a Proiectelor, Iurie Calestru, a spus că, timp de un an de la crearea grupului, proiectul a fost adus la cunoștința autorităților din Moldova, care l-au susținut și au declarat că își vor aduce contribuția. Proiectul a pus în discuție și la București, Kiev, în Parlamentul European, Comisia Europeană și la sediul central al Băncii Europene de Investiții și la toate aceste nivelurile a fost exprimată susținerea pentru construcția autostrăzii.

Potrivit lui Iurie Calestru, ca rezultat al eforturilor depuse, grupul de ONG-uri a fost informat recent că există la nivelul UE un instrument financiar care poate fi accesat de țările membre. România poate și vrea să aplice la acest instrument, doar că pentru aceasta este nevoie ca Republica Moldova să includă proiectul în planul de acțiuni al Guvernului.

Potrivit președintelui Asociației Patronale a Industriei Turismului, Gabriel Mărgineanu, pentru ca proiectul să prindă viață, Guvernul trebuie să creeze un grup de lucru care să stabilească termenele, condițiile de conlucrare între părți, să stabilească foaia de parcurs, cu acțiuni concrete, să aibă înțelegerea cu statul care va aplica la instrumentul financiar, ca să fie făcut pasul următor. „Avem nevoie de elemente de infrastructură care să facă viața omului mai bună. Investitorii, dacă nu avem infrastructură, nu vor să vină în Republica Moldova”, a spus Gabriel Mărgineanu.

Președintele asociației obștești Media Meridian Grup, Veaceslav Tutunaru, deținătoarea postului de radio EcoFM, a menționat că majoritatea celor cu care s-au purtat discuții pe acest segment au declarat că sunt gata să acționeze, doar dacă și Guvernul Republicii Moldova își dorește același lucru.

Andrei Cuculescu, specialist în domeniul infrastructurii drumurilor, a menționat că datorită autostrăzii Republica Moldova va ajunge mai ușor la cele mai mari și mai importante drumuri din Europa. Proiectul este necesar să fie reglementat de către Guvern deoarece este nevoie de bază juridică pentru exproprierea terenurilor.

Autostrada Ungheni-Chișinău-Odesa ar avea circa 100 de km. Pentru realizarea studiului de fezabilitate sunt necesare 32 de milioane de euro.

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Ascultă&Călătorește cu Andrei Mîțu
Meteo Chișinău
1,63
Cer senin
Umiditate:85 %
Vint:5,66 m/s
Sun
2
Mon
1
Tue
0
Wed
1
Thu
3
Arhivă Radio Chișinău