Printre astronomi circulă zvonul că Telescopul Webb a găsit viață pe o altă planetă

• 18 Ianuarie 19:54

ArsTechnica relatează că zvonul conform căruia Telescopul James Webb a găsit viață pe o altă planetă a atins recent un nou nivel în comunitatea științifică. Mare parte din entuziasm ar putea fi exagerat, dar speculațiile reflectă cel puțin potențialul extraordinar al telescopului spațial în domeniul exobiologiei, scrie descopera.ro.

Deși un oficial NASA a declarat pentru jurnaliștii de la ArsTechnica că până în prezent nu s-a găsit nicio „dovadă definitivă”, acesta a recunoscut posibilitatea unei descoperiri uriașe în viitor, care, după cum v-ați putea aștepta, va necesita ani de cercetare suplimentară pentru a fi confirmată.

„Se anticipează că observațiile Telescopului Spațial James Webb (JWST) pot duce la identificarea inițială a potențialelor biosemnături care ar putea face locuibilitatea mai probabilă sau mai puțin probabilă pentru o anumită exoplanetă”, a declarat Knicole Colón, conducătoarea științifică a proiectului James Webb pentru știința exoplanetelor.

„Vor fi necesare misiuni viitoare pentru a stabili în mod concludent locuibilitatea unei exoplanete”, a declarat ea, citată de Futurism.

Telescopul James Webb a găsit viață pe o exoplanetă?

Acest răspuns este formulat pentru a reduce zvonurile conform cărora Telescopul James Webb a găsit viață, dar cu siguranță lasă deschisă ușa către unele posibilități interesante: este un „nu”, dar „nu un nu categoric”, după analiza Ars.

Entuziasmul, amplificat de capacitățile aproape mitice ale Telescopului James Webb, provine de la detectarea unei posibile biosemnături pe exoplaneta K2-18 b anul trecut, o lume oceanică suspectată să fie de aproximativ 8,6 ori mai grea decât Pământul și la aproximativ 120 de ani-lumină distanță.

Conform Ars Technica, entuziasmul pentru acea descoperire a fost documentat și reînviat de un articol recent din The Spectator intitulat „Tocmai ce am descoperit extratereștri?”, care prezintă opinii de la figuri respectate din comunitatea astronomică, inclusiv o citare atrăgătoare din interviul CNBC cu astronautul britanic Tim Peake.

„Potențial, Telescopul James Webb ar putea să fi descoperit deja viață extraterestră. Doar că (experții) nu doresc să facă publice acele rezultate până când nu pot fi cu totul siguri; dar am găsit o planetă care pare să emită semnale puternice de viață biologică”, a spus Peake, citat de The Spectator.

Ce arată dovezile?

Fără îndoială, până acum, dovezile sunt încurajatoare. Biosemnătura detectată pe K2-18 b este o moleculă numită dimetil sulfid, o substanță mirositoare care pe Pământ este produsă doar de organisme vii.

Aceasta este o indicație uriașă că această lume „Hyaceană”, una cu oceane și o atmosferă bogată în hidrogen, este potențial locuită. Mai mult, exoplaneta se află în zona locuibilă a stelei sale, ceea ce înseamnă că suprafața nu este nici prea caldă, nici prea rece pentru viața pe care o cunoaștem noi.

Dar, așa cum a spus și Colón, dovezile nu sunt definitive. Mai multe observații, poate cu instrumente complet noi, vor fi necesare pentru a confirma detectarea. În plus, este posibil ca dimetil sulfidul să poată fi produs și fără viață. Așa că este de înțeles de ce oamenii de știință nu vor să se grăbească, având în vedere o lungă istorie de farse și falsuri extraterestre care au bântuit domeniul.

Cu toate aceste precauții, descoperirea nu i-a oprit pe mulți cercetători din a fi optimiști.

„Cred că vom obține în curând un studiu care prezintă dovezi puternice pentru o biosemnătură pe o exoplanetă”, a spus Rebecca Smethurst, astrofizician la Universitatea Oxford (Anglia), citată de The Spectator.