Primele șase locomotive din cele douăsprezece, procurate dintr-un împrumut oferit de către BERD și BEI cu suportul UE au ajuns la Chișinău

  • 14 Iulie 2020 12:36
Primele șase locomotive din cele douăsprezece, procurate dintr-un împrumut oferit de către BERD și BEI cu suportul UE au ajuns la Chișinău

Primele șase locomotive din cele douăsprezece, procurate dintr-un împrumut oferit de către Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Europeană de Investiții cu suportul Uniunii Europene au ajuns, astăzi, la Chișinău. În timp ce autoritățile centrale susțin că această achiziție va eficientiza activitatea Căii Ferate din Moldova, experții vorbesc despre necesitatea unei reformei profunde la CFM.

Procurarea celor douăsprezece locomotive reprezintă o dovadă în plus că Uniunea Europeană este cel mai puternic susținător a Republicii Moldova și cetățenilor săi, a declarat șeful Delegației Uniunii Europene la Chișinău, Peter Michalko, în cadrul  ceremoniei de întâmpinarea a primelor șase locomotive.

Aceste locomotive par să fie uriașe, dar ele sunt doar o mică parte din susținerea pe care Uniunea Europeană o oferă Republicii Moldova, prietenilor noștri, oamenilor care trăiesc în această țară. Noi vă susținem ca standardele de viață să fie mai bune, ca să ajungem la standarde europene, a spus Peter Michalko.

Pentru procurarea locomotivelor BERD și BEI au oferit un împrumut de 45 de milioane de euro. Ministrul Economiei și Infrastructurii, Sergiu Răileanu, susține că această investiție reprezintă un prim pas în reorganizarea Căii Ferate din Moldova. Aceasta va micșora consumul, cheltuielile de întreținere a locomotivelor, durata de transportare a mărfurilor și va conduce la creșterea vitezei circulației.

Reînnoirea parcului de locomotive este una din componentele de reformă a Căii Ferate din Moldova, care nu doar va eficientiza activitatea Căii Ferate și va răspunde necesităților cetățenilor, dar și va susține antreprenorii din Republica Moldova ca să-și livreze marfa pe piața internă și externă, astfel va contribui și la dezvoltarea economică a țării, a precizat Sergiu Răileanu.

Un alt proiect susținut de către BERD, BEI și Uniunea Europeană, care urmează să fie implementat, prevede reparația tronsonului Tighina – Giurgiulești. De asemenea urmează să fie modernizat ecartamentul pe tronsonul Chișinău – Ungheni care va asigura acces pentru transportul de mărfuri moldovenești pe piața europeană. 

Expertul economic Veaceslav Ioniță consideră că, în prezent, “Calea Ferată din Moldova” este o generatoare de pierderi, iar infrastructura feroviară se află într-o stare critică. În acest sens este o nevoie de o reformă amplă la întreprinderea de stat, susține expertul.

Calea Ferată este în prezent un monstru cu trei capete unde nu mai înțelegi ce se întâmplă. Din acest motiv este necesar de întreprins două lucruri esențiale. Primul lucru este să fie separată infrastructura, adică, căile ferate de întreprinderile propriu-zise care prestează servicii. Noi avem o risipă de bani. Nu s-au făcut suficiente investigații să vedem cum s-au distrus locomotivele. La Căile Ferate trebuie să lucreze mulți ani ancheta ca să vadă ce s-a întâmplat acolo. Dar eu spre foarte mult că cel mai important din acest credit nu sunt șase locomotive, dar reformarea, în sfârșit, a unui monstru care pur și simplu se duce la fund și ne duce și pe noi cu el, a spus Veaceslav Ioniță.

Din cauza infrastructurii și a materialului rulant învechit, anual, Calea Ferată din Moldova înregistrează pierderi. Doar în 2019 pierderile întreprinderii au constituit peste 26 de milioane de lei.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Ora de vârf cu Corneliu Rusnac
Meteo Chișinău
22,24
Câțiva nori
Umiditate:53 %
Vint:2,57 m/s
Fri
10
Sat
12
Sun
14
Mon
15
Tue
14
Arhivă Radio Chișinău