PORTRET | Ștefan Luchian – pictorul „splendorilor scânteietoare” ale sufletului românesc (IMAGINI)

  • 01 Februarie 2018 15:20
PORTRET | Ștefan Luchian – pictorul „splendorilor scânteietoare” ale sufletului românesc (IMAGINI)

Joi, 1 februarie, se împlinesc 150 de ani de la nașterea pictorului Ștefan Luchian, remarcabil reprezentant al artei moderne românești. Peisagist, portretist, autor de compoziție și naturi statice, mai ales flori, Luchian a fost un distins continuator al lui Grigorescu și Andreescu, dominând prin opera sa pictura românească a secolului al XX-lea. Arta lui Luchian, extrem de rafinată, simplă, emanând un umanism cald, reliefează un înalt nivel de abordare, fiind caracteristică unuia dintre cei mai valoroși și sofisticați pictori europeni ai vremii sale. Însă pe cât de prețioasă este opera sa, pe atât de tragică i-a fost existența, una chinuită, marcată de o boală teribilă, care i-a frânt geniul creator la doar 48 de ani…

Ștefan Luchian s-a născut la 1 februarie 1868, la Ștefănești, județul Botoșani, fiind fiul maiorului Dumitru Luchian, comandantul Batalionului nr.3 de grăniceri și bun prieten cu Alexandru Ioan Cuza, și al Elenei Chiriacescu.

În aprilie 1873, Ștefan Luchian împreună cu familia sa s-au mutat la București într-o casă pe care au cumpărat-o pe strada Popa Soare nr. 15, în vechea și pitoreasca mahala a Mântulesei.

A urmat apoi, între anii 1875 – 1879, cursurile primare la Școala din Tabaci, perioadă în care realizează primele incursiuni în arta picturii.

În perioada 1885 – 1889 a urmat cursurile Liceului ”Sf. Sava” și pe cele ale Academiei de Arte Frumoase din București și, în paralel, cursurile clasei de flaut de la Conservatorul din București.

Încă din tinerețe, Luchian s-a remarcat prin excepționalul său talent de a desena sau picta peisaje sau flori.

În anii 1891 – 1892, și-a continuat studiile la Academia de Arte Frumoase din München – timp de două semestre, unde i-a avut profesori pe Johann Caspar Herterich și Ludwig Herterich, foarte buni desenatori -, și la Academia Julian din Paris – unde a studiat la atelierul lui William-Adolphe Bouguereau -, aici fiind influențat de impresioniști, curent la modă în acea epocă, și a fost inspirat mai ales de creația lui Lacroix și Courbet.

În anul 1892, de la moartea mamei sale, Luchian a revenit în țară, unde a fost constrâns să se întrețină, cu greu, printre îndeletnicirile sale numărându-se construcția de panouri pentru vapoare, repararea și zugrăvirea unor biserici sau pictarea de icoane, pe care apoi le-a vindea. În aceeași perioadă și-a expus lucrările la societatea ”Tinerimea artistică”, devenind unul dintre cei mai apreciați pictori ai timpului.

În anul 1896 a organizat, la București, alături de alți colegi, Salonul Artiștilor Independenți – după ce îi fusese refuzată participarea la Salonul oficial de pictură – , unde a obținut un mare succes, iar în anul 1898, s-a aflat printre fondatorii societății artistice ”Ileana”, care a luat ființă pentru a sprijini dezvoltarea artelor și pentru generarea unei mișcări artistice românești moderne.

În această perioadă situația materială a lui Luchian s-a degradat, după epuizarea averii pe care o moștenise de la părinții săi, care îi îngăduise câțiva ani de trai fără griji.

Luchian a participat cu două pasteluri la Expoziția Internațională de la Paris și tot în acea perioadă se îndrăgostește de Cecilia Vasilescu, o tânără pe care a cunoscut-o la Alexandria, fiind chiar fiica primarului. Fiind angajat să picteze zidurile catedralei ortodoxe din localitate, Luchian o zărise la o serbare populară din oraș, mărturia completă a idilei regăsindu-se în manuscrisul aflat în patrimoniul Fundației Ștefan Luchian, datat 29 iunie 1898. După ce a descoperit-o pe Cecilia, s-a oferit să-i dea lecții de desen, apoi au urmat luni de curte asiduă și de corespondență pasionată, Cecilia împărtășind sentimentele artsitului iar nunta părea iminentă.

pictura stefan luchianProiectul privind un viitor mariaj aveau să se destrame la scurtă vreme, după ce artistul dă primele semne grave de boală. În anul 1901, este internat la Spitalul Pantelimon, la clinica neurologului Gheorghe Marinescu, unde se încearcă tratamente pentru mai multe luni, și, la final îi este pus un diagnostic crunt: scleroză multiplă. Așadar, la doar 33 de ani, în plin elan creator, Luchian avea să prardă nu doar o mare iubire, dar și să se confrunte cu consecințele probabile ale bolii sale, paralizia și pierderea vederii fiind cele mai grave. Fire optimistă, Luchian a continuat să se dedice pasiunii sale, în primăvara anului 1902 a participat la prima expoziție a „Tinerimii artistice” cu opt tablouri, printre care s-a distins capodopera „După ploaie la Băneasa”, iar în anul 1903, considerat momentul „cristalizării” operei lui Luchian, a deschis o expoziție la Casa Assan, în care s-a reamrcat capodopera „Birt fără mușterii”, o lucrare care evocă atmosfera oamenilor simpli care trăiau în mahalalele orașului.

În anul 1904, a prezentat, împreună cu caricaturistul Nicolae Petrescu-Găină, la Ateneul Român, o expoziție care a stârnit un scandal imens, dată fiind o portretizare considerată nepotrivită a prim-ministrului de atunci, Dimitrie A. Sturdza, realizată de caricaturist.

Între anii 1905 – 1909, Ștefan Luchian a atins apogeul artistic, lucrările sale fiind expuse în marea majoritate a expozițiilor din această perioadă. Luchian a realizat atunci cele mai de valoroase picturi ale sale, atât compoziții, portrete, flori și peisaje, suferința cauzată de boală alăturându-se cu cea a omenilor umiliți – aluzie și la momentul istoric 1907 – , cu iubirea pentru peisajele fascinante ale țării.

În vara anului 1908, Luchian a mers să picteze la Brebu, curtea mănăstirii din localitate prilejuindu-i artistului momente de maximă inspirație, care au dus la realizarea a nu mai puțin de douăzeci de peisaje în pastel, care au rămas mărturie a geniului rar pe care îl atinsese.

În august 1909, Ștefan Luchian a plecat la Moinești, unde a executat o serie de peisaje în tehnica uleiului, dar și câteva portrete absolut excepționale.

Finalul anului avea însă să-i aducă țintuirea la pat, boala sa începând să-și arate cele mai subre efecte. Chinuit de paralizie, Luchian ajunsese ca în ultima parte a vieții să picteze cu pensula legată de mână.

Ștefan Luchian, Albăstrele
Ștefan Luchian, Albăstrele

Din vasta sa operă artistică, amintim doar peisajele ”Ultima cursă de toamnă” – 1892, ”Margine de crâng” – 1903, ”Sălciile de la Chiajna” – 1906, ”Fântâna de la Brebu” – 1908, ”După ploaie” – 1909, ”Vara” – 1912, portretele ”Safta florăreasa”  – 1901 și ”Moș Nicolae Cobzarul” – 1906, compozițiile și naturile statice ”Dumitrița” – 1904, ”Părăluțe” – 1907, ”Flori de tufănică” – 1908, ”Anemone” și ”Maci” – 1910, autoportretul ”Un zugrav”. Luchian a realizat, așa cum aminteam, și picturile interioare ale Bisericii ”Sf. Alexandru” din Alexandria, construită la sfârșitul secolului al XIX-lea.

În anul 1915, îi este intentat un proces, de către Take Ionescu, în care Luchian a fost acuzat de escrocherie și „plagiat admis de autor și în colaborare”, cu referire la tablourile pictate împreună cu colaboratori de-ai săi în ultimii ani ai vieții, după ce paralizia sa devenise aproape completă. În urma acuzațiilor, Luchian a fost pus sub arest la domiciliu, în condițiile în care oricum boala sa gravă îl condamnase la imobilizare la pat.

Tot în acel an, simțindu-i finalul aproape, prieteneul său Virgil Cioflec l-a convins pe George Enescu, după încheierea Salonului Oficial – ultima expoziție oficială la care au fost prezentate lucrările sale -, să-i facă o vizită lui Luchian și să-i cânte la vioară, un instrument la care pictorul a visat, întreaga viață, să poată cânta. Tudor Arghezi a relatat într-un interviu datat 1955, emoționanta vizită a lui George Enescu la patul în care Luchian își petrecea ultimele clipe pământești: „Luchian plângea, plângea de o emoție fericită. Mi-a povestit că venise noaptea o umbră cu pelerină, strecurată în odaia lui mută. Umbra a scos din pelerină o vioară și a cântat. I-a cântat două ore întregi, parcă o muzică din altă lume. Apoi umbra și-a luat vioara și pelerina, s-a apropiat de patul răstignitului și i-a spus «Iartă-mă, te rog, sunt George Enescu».”

Ștefan Luchian a trecut la cele veșnice la în nopatea de 27/28 iunie 1916, în camera-atelier de la parterul casei sale de pe actuala stradă Mendeleev din București. Era casa pe care reușise să o cumpere, cu patru ani în urmă, din banii câștigați de pe urma profesiei sale de „proletar al penelului” sau de „zugrav” după cum singur se definea. Luchian a fost înmormântat, la 30 iunie 1916, în Cimitirul Bellu.

În anul 1924, lucrări ale lui Luchian sunt prezente la Bienala internațională de artă de la Veneția.

În anii ’30 ai secolului trecut, influența lui Luchian asupra artei românești a devenit subiect de dispută, cei mai aprigi critici ai săi susținând că opera sa a fost una cu relevanță redusă. Mai multe figuri proeminente ale artei și culturii românești, printre care, la loc de seamă s-a aflat Tudor Arghezi, le-au opus acestora opinii prin care au susținut valoarea artistică de excepție a creației artistului.

Nu întîmplător, la 28 octombrie 1948, Ștefan Luchian a fost ales membru post-mortem al Academiei Române.

Stefan Luchian - Lautul
Stefan Luchian – Lautul

În anul 1981, regizorul Nicolae Mărgineanu a lansat pe marile ecrane filmul biografic „Ștefan Luchian”, rolul artistului fiind interpretat de către Ion Caramitru.

Mai multe localități din România – Arad, Cluj, Constanța, Brașov, București, Botoșani, Bacău, Sibiu, Suceava – au dat numele artistului unor străzi, iar mai multe instituții din țară îi poartă numele – Liceul de artă „Ștefan Luchian” din Botoșani, Muzeul „Ștefan Luchian” din Botoșani, Biblioteca Municipală „Ștefan Luchian” din Moinești, Fundația „Ștefan Luchian” Botoșani sau Galeriile de Artă Plastică „Ștefan Luchian” din Botoșani.

În prezent, lucrările lui Luchian sunt printre cele mai bine cotate pe piața de artă din România.

Astfel, la 27 februarie 2010, lucrarea sa „În atelier”, realizată în ulei pe pânză, se vindea la o licitație cu suma de 93.827 euro.

În anul 2013, pictura sa „Două fete” stabilea un veritabil record, fiind vândută cu suma de 300.000 de euro, în cadrul unei licitații, iar lucrarea „Tufănele galbene”, a fost adjudecată, în același an, pentru  suma de 170.000 euro.

La 9 mai 2017, pânza „Crizanteme și dumitrițe”, de Ștefan Luchian, care fusese estimată de experți, între 100.000 și 160.000 de euro, a fost adjudecată la o licitație pentru suma de 90.000 de euro.

În anul 2016, la împlinirea a o sută de ani de la moartea artistului, la Muzeul Municipiului București a avut loc o expoziție comemorativă intitulată „Vindecări miraculoase – Ștefan Luchian”, în care au fost prezentate nouă lucrări executate de marele pictor care au fost supuse unui proces de restaurare.

Opera pictorului Ștefan Luchian este deosebit de apreciată pe piața românească, și este prețioasă nu doar prin nivelul artistic la care s-a ridicat, ci și prin exemplul pe care l-a oferit artiștilor care i-au urmat, contribuit decisiv la înflorirea picturii românești către realismul critic.

Luchian este, alături de Ion Andreescu și Nicolae Grigorescu, unul dintre marii maeștri ai picturii moderne din țara noastră, opera sa ocupând un loc de cinste în cadrul patrimoniului național și universal.

Sursa: Rador

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Radiojurnalul de prânz București
Meteo Chișinău
12,24
Cer senin
Umiditate:40 %
Vint:6,17 m/s
Sat
10
Sun
6
Mon
7
Tue
10
Wed
13
Arhivă Radio Chișinău