Pluralismul real în audiovizual face parte din Strategia de dezvoltare a domeniului audiovizual pentru anii 2023-2027, elaborat de Consiliul Audiovizualului
-
22 Iulie 2022 12:44
Proiectul Strategiei de dezvoltare a domeniului audiovizual pentru anii 2023-2027, elaborat de Consiliul Audiovizualului (CA), a fost prezentat și discutat la Chișinău. Documentul își propune să asigure în audiovizual un „pluralism real”, un cadru legislativ aliniat la realități. Experții consideră că autoritatea în domeniul audiovizualului trebuie să atragă o atenție mai mare transparenței financiare a furnizorilor de servicii media.
Proiectul Strategiei în domeniului audiovizual pentru următorii cinci ani a fost discutat de experți, reprezentanți ai unor organizații de media, ai furnizorilor de servicii media și parlamentari.
Președinta Consiliului Audiovizualului, Liliana Vițu-Eșanu spune că prin implementarea prevederilor Strategiei se urmărește asigurarea unui pluralism real în audiovizual.
„Scopul pe care îl urmărim este să asigurăm un pluralism audiovizual real, să obținem o diversitate de furnizori, de servicii media audiovizuale, dar și de programe audiovizuale, accesul publicului la o gamă largă de opinii care să fie prezente zi de zi în serviciile media audiovizuale.”, a spus Liliana Vițu-Eșanu.
Șefa CA a mai spus că deja a fost actualizat cadrul legal primar, iar legislația secundară va fi revizuită anul viitor. Activitatea autorității în domeniul audiovizualului urmează să fie fortificată prin implementarea de noi tehnologii pentru monitorizare și control.
Directorul Asociației Presei Independente, Petru Macovei, spune că asigurarea transparenței finanțării furnizorilor de servicii media trebuie să devină prioritară.
„Este foarte important ca legislația moldovenească să oblige furnizorii de servicii media să declare public sursele de finanțare. Furnizorii de servicii media audiovizuale beneficiază de licențele pentru frecvențele care sunt un bun public, acești furnizori formează opinia publică, iar pentru ca publicul să aibă încrederea că sune de bună credință este important ca să cunoască de unde vin banii pentru asta.”, a spus Petru Macovei.
Directorul Companiei publice „Teleradio-Moldova”, Vlad Țurcanu, a sugerat că trebuie asigurate condiții mai bune pentru protejarea spațiului informațional.
„Problema care a intervenit în acest an, odată cu începerea războiului, a fost și faptul că Rep. Moldova a constatat, la un moment dat, că nu-și controlează spațiul audiovizual, că nu ajunge televiziunea publică și alte posturi bine intenționate pentru ca cetățenii să fie informați corect.”, a precizat Vlad Țurcanu.
În cadrul dezbaterilor, reprezentanții mai multor furnizori de servicii media s-au plâns de existența inechităților dintre posturile locale, care fac produse autohtone, și posturile care retransmit produs străin. În acest sens, unii vorbitori au spus că își doresc o competiție liberă și onestă.
În Rep. Moldova sunt înregistrate 60 de posturi de radio și peste 70 de posturi de televiziune.