Piloții au simulat zborul unui Boeing 737, avionul căzut în Indonezia și au descoperit un detaliu ce putea evita prăbușirea
-
26 Martie 2019 14:30
Piloții care au reprodus într-un simulator de zbor problemele avionului Boeing 737 al companiei Lion Air, prăbușit în octombrie 2018 în Indonezia, au descoperit că a existat doar un interval de 40 de secunde pentru dezactivarea sistemului automat și evitarea prăbușirii, scrie The New York Times.
Piloții au testat o situație de criză similară cu ceea ce anchetatorii suspectează că s-a întâmplat în cazul avionului companiei Lion Air în toamna anului trecut. În cursul testelor, a fost simulată defectarea unui senzor și modul de funcționare a softului care are rolul evitării intrării aeronavei în picaj.
Imediat după defectarea senzorului, piloții au avut la dispoziție un timp foarte scurt pentru dezactivarea sistemului automat și evitarea intrării avionului Boeing 737 Max pe o traiectorie inevitabilă de prăbușire, au declarat pentru cotidianul The New York Times două persoane implicate în simulare.
Chiar dacă investigațiile continuă, sistemul automat (Sistemul de amplificare a caracteristicilor de manevrare / Maneuvering Characteristics Augmentation System, MCAS) este în centrul atenției autorităților care încearcă să afle cauzele prăbușirii avionului Boeing 737 Max al companiei Lion Air în octombrie 2018 și aeronavei de același tip a companiei Ethiopian Airlines în martie.
A răsfoit în grabă manualul tehnic
Piloții celor două aeronave fuseseră instruiți doar foarte puțin în legătură cu acest sistem automat. În ultimele minute înainte de prăbușire, căpitanul avionului Lion Air a răsfoit în grabă manualul tehnic pentru a afla ce să facă. În ceea ce pare a fi o recunoaștere tacită a problemelor sistemului, compania Boeing urmează să propună o actualizare a softului care le va oferi piloților mai mult control manual, afirmă surse citate de NYT.
Actualul soft permite dezactivarea sistemului automat, dar, conform simulărilor, piloții au la dispoziție mai puțin de 40 de secunde pentru a prelua manual controlul asupra aeronavei înainte ca aceasta să intre pe o traiectorie inevitabilă de picaj. În cursul simulărilor, piloții au reușit să aplice corect procedurile, dezactivând cu succes sistemul automat și evitând prăbușirea.
John Cox, expert în siguranța zborurilor și fost pilot pe avion Boeing 737, crede că piloții pot reuși să urmeze procedurile și să prelungească la câteva minute perioada de 40 de secunde esențială pentru corectarea traiectoriei. Dar nici cele câteva minute nu vor fi suficiente pentru depistarea și rezolvarea defecțiunilor, mai ales dacă piloții, cum a fost cazul celor de la Lion Air, nu au primit instructaj adecvat privind sistemul automat. "Există un interval limitat pentru rezolvarea problemei, iar acel echipaj (Lion Air -n.red.) nici măcar nu știa că sistemul automat exista", explică el.
Noi proceduri de urgență după accidentul Lion Air
Un purtător de cuvânt al companiei Boeing a comunicat că actualele proceduri pentru pilotarea modeului 737 Max includ modalități pentru a face față unor astfel de circumstanțe. Reprezentantul Boeing a precizat că piloții au primit noi proceduri de urgență după accidentul Lion Air. "Sistemul nostru software conține garanții suplimentare, reducând sarcinile echipajului", a subliniat el.
Noul sistem automat are funcție de siguranță, pentru evitarea intrării aeronavei în picaj. Pe baza datelor furnizate de un senzor, sistemul se activează dacă partea frontală a avionului este prea ridicată. Partea din față este coborâtă automat pentru evitarea reducerii portanței și intrării în picaj. În actuala concepție, sistemul automat se activează câte zece secunde, cu o pauză de câte cinci secunde. În condițiile simulate la zborul Lion Air - cu senzorul defect - trei activări ale sistemului - 40 de secunde - riscă să genereze o traiectorie inevitabilă de picaj, au declarat două persoane implicate în simulare.
Posibilitatea actualizării software-ului
Un avion Boeing 737 Max care efectua cursa Lion Air 610 între orașele indoneziene Jakarta și Pangkal Pinang s-a prăbușit în octombrie 2018 în mare. Cele 189 de persoane aflate la bord au murit. Un alt avion Boeing 737 Max, al companiei Ethiopian Airlines, care zbura de la Addis Abeba (Etiopia) spre Nairobi (Kenya) s-a prăbușit în martie 2019. Cele 157 de persoane aflate la bord au murit.
Potrivit experților, piloții probabil au avut dificultăți în dezactivarea unui sistem automat care împiedică intrarea în picaj a avionului. Compania Boeing analizează posibilitatea actualizării dispozitivului software care coordonează acest sistem.
sursa: mediafax