Petru Vutcărău, despre cultura „în arest la domiciliu” și barurile deschise
-
05 Ianuarie 2021 18:45
Țara trebuie să decidă dacă are sau nu nevoie de teatru, de cultură. Dacă da, trebuie să ia în calcul faptul că teatrul, cultura, însemnă și oameni de cultură, artiști, personalități care realizează această cultură pentru populație. Este mesajul regizorului Petru Vutcărău, director al Teatrului Național „Eugene Ionesco”.
Contactat de IPN, Petru Vutcărău a menționat că oamenii de cultură trebuie stimulați, promovați și susținuți. „Cultura, ca să se dezvolte, să existe, să prospere, să aducă un beneficiu societății, trebuie finanțată pe măsura importanței pe care o are în societate. Am putea vorbi despre o viață culturală sănătoasă în societate când factorii de decizie vor conștientiza importanța culturii pentru oameni. Cred că, în urma acestei situații pandemice, lucru, acesta a devenit mult mai acut, adică necesitatea de a avea cultură, de a întreține un focar spiritual prin intermediul culturii în societate devine absolut necesar”, a opinat regizorul.
Pentru anul 2021, Petru Vutcărău insistă pe finanțarea teatrelor. Potrivit lui, până în prezent Ministerul Educației, Culturii și Cercetării nu respectă legea care spune că teatrele sunt finanțate din bugetul de stat în proporție de 80% din necesități. „Teatrele naționale sunt finanțate din fondul de salarizare. Teatrele nu primesc pentru întreținerea clădirii, pentru necesități tehnice, pentru producția spectacolelor, pentru serviciile comunale niciun leu, de ani de zile, și nu putem vorbi aici de dezvoltarea teatrelor”, a regretat Petru Vutcărău.
Directorul fondator al Teatrului Național „Eugene Ionesco” a precizat că, în perioada de pandemie, trupa a scos două spectacole, pe care însă nu a putut să le prezente publicului. „Lucram la al treilea spectacol: o comedie franțuzească pe care abia așteptăm să o scoatem în fața publicului, dar nu știm când, trăim într-o incertitudine totală. Teatrul continuă să activeze, dar în interior. Facem spectacole, repetiții, pentru noi înșine. Teatrul, ținând cont de necesitățile care au survenit, și anume contactul cu publicul online, a început să re-filmeze toate spectacolele din repertoriu într-o altă manieră, mult mai accesibilă, atrăgătoare pentru spectator, adică în regim cinematografic sau teatru televizat, pentru ca publicul să poată vedea spectacole online. Dar acest lucru nu aduce niciun venit teatrului”, a precizat Petru Vutcărău.
„Eugene Ionesco” are pregătit un repertoriu din 10 spectacole, care vor fi relansate pentru publicul-spectator, și trei premiere. „Anul acesta, Teatrul Național „Eugene Ionesco” celebrează a 30-a aniversare de la înființare. În acest context, am realizat un maraton teatral online, în cadrul căruia am prezentat toate spectacolele din repertoriu, care s-au păstrat înregistrate în fondul Teatrului de-a lungul celor 30 de ani de activitate. Spectacolele din repertoriul actual nu putem să le prezentăm online pentru că, atunci când vom avea posibilitatea să le jucăm live, își pierd spectatorul și acesta nu mai vine în sala de spectacole. Iar online nu poți percepe preț la bilet”, a explicat directorul.
În opinia sa, autoritățile trebuie să țină cont de recomandările OMS, dar nu să le urmeze orbește. Să asculte ce zice și lumea care stă închisă. „Acum putem vorbi de o cultură sub arest la domiciliu, lucruri care nu își au justificare când în paralel piețele sunt deschise, în transportul public este îmbulzeală, restaurantele, barurile lucrează până la 22.00. Nu este nici-o logică sau, dacă este, e una bolnavă. A devenit instituția de cultură pericolul numărul unu în societate? Spectatorul vine, intră în sala de spectacole, își dezinfectează mâinile, păstrează masca pe nas și gură, se așează pe loc, nu se mișcă, nu comunică cu nimeni în timpul spectacolului, se ridica, aplaudă și pleacă, fără să comunice, să intre în contact cu alte persoane, respectând distanța. În ce constă pericolul?”, se arată indignat Petru Vutcărău.
„E o nedreptate, o lipsa de control și un haos în societate. Să iasă cineva din autorități să explice clar de ce teatrele prezintă pericol, să aducă argumente. Ce face lumea acolo, cum ar putea să se molipsească unii de la alții?”, a fost mesajul directorului Teatrului Național „Eugene Ionesco”.