Peste zece mii de copii cu cerințe educaționale speciale frecventează școlile și grădinițele din R. Moldova
-
05 Decembrie 2018 13:36
Peste zece mii de copii cu cerințe educaționale speciale frecventează școlile și grădinițele din R.epublica Moldova. Numărul acestora a crescut cu 45 la sută în ultimii doi ani, grație faptului că ei au fost dezinstituționalizați și studiază acum în școli generale. În același timp, reprezentanții UNICEF atenționează că doar o parte din profesori și elevi îi acceptă pe copii cu cerințe educaționale speciale.
În Republica Moldova mai este nevoie încă de campanii de mediatizare și responsabilizare socială pentru a-i ajuta pe copiii cu nevoi speciale și cu dizabilități să se integreze în școli și să studieze. Autoritățile intenționează să promoveze finanțarea per copil în învățământul preșcolar și să fie ajustat pentru incluziunea copiilor cu dizabilități.
Șeful Direcției învățământ preuniversitar a Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, Valentin Crudu.
"În instituțiile preșcolare avem circa 1420 de copii cu dizabilități și mai puțin de 1400 de elevi cu cerințe educaționale speciale, care frecventează grădinițele. În instituțiile de învățământ avem mai mulți cu dizabilități în acest an – peste 2000 de mii de copii, iar circa 500 de copii sunt instruiți la domiciliu", a menționat Valentin Crudu.
Republica Moldova a făcut unele progrese în ceea ce privește incluziunea copiilor cu dizabilități în școli. Reprezentanta Fondului Națiunilor Unite pentru Copii în Republica Moldova, Desiree Jongsma, a declarat că în prezent tot mai mulți părinți consideră educația incluzivă ca o normalitate:
"Astăzi, aproape jumătate dintre elevi și profesori îi acceptă în școli pe copiii cu cerințe educaționale speciale, deși cu șase ani în urmă doar o pătrime dintre ei acceptau educația incluzivă", a afirmat Desiree Jongsma.
Reprezentanții UNICEF atrag atenția asupra necesității îmbunătățirii infrastructurii din instituțiile de învățământ, instalarea rampelor de acces în școli și grădinițe, dotarea potrivită a sălilor de clasă.
Experții atenționează și asupra necesității de a pregăti profesorii și educatorii să lucreze cu elevii care au cerințe educaționale speciale.