Peste 40% din copiii cu Cerințe Educaționale Speciale, integrați în școli

  • 16 Septembrie 2015 16:24
Peste 40% din copiii cu Cerințe Educaționale Speciale, integrați în școli

În prezent peste 40% din copiii cu Cerințe Educaționale Speciale (CES) sunt integrați în școlile de cultură generală, în timp ce restul nu frecventează, rămânând acasă cu familia și fiind izolați de comunitate și de semenii lor.

Printre principalele piedici în aplicarea educației incluzive se numără rezistența opusă de către societate, de către părinții elevilor cu care studiază copilul cu CES, dar și de către cadrele didactice. Subiectul a fost abordat la un club de presă organizat de către Centrul pentru Jurnalism Independent, UNICEF și Organizația Națiunilor Unite în Moldova, transmite IPN.

Reprezentanta UNICEF Moldova, Nune Mangasaryan, a declarat că faptul că mai mult de jumătate din copiii cu CES nu au fost integrați este cauzat de atitudinea societății, pentru că de facto școlile dispun de capacități de a încadra acești copii în sistemul de învățământ general. „Dacă dorim să fim o societate cu oameni egali, cu drepturi egale trebuie să asigurăm incluziunea socială deplină, inclusiv a copiilor cu cerințe speciale și în sistemul de educație”, a notat reprezentanta UNICEF.

Nune Mangasaryan a menționat că există și exemple pozitive la acest capitol în Republica Moldova. Este vorba despre Programul Național privind educația incluzivă. Datorită acestuia numărul copiilor încadrați a ajuns la 44%. Statisticile arată că în 3 ani de zile numărul copiilor cu CES încadrați în școli a crescut de la 1600 la 7600. Oficialul a declarat că una dintre probleme este faptul că unii profesori nu conștientizează importanța incluziunii. La fel, fiecare al treilea copil nu înțelege de ce cu el în clasă trebuie să studieze un copil cu CES și, respectiv, nu-l acceptă. Pentru a schimba situația, Nune Mangasaryan consideră că este nevoie de continuat instruirea și pregătirea cadrelor didactice, schimbarea mentalității în societate, dar și adaptarea instituțiilor de învățământ.

Ludmila Lefter, specialist educație, UNICEF, a declarat că, în cazul cadrelor didactice, o cercetare arată că 70% din profesori susțin că le este frică ca în clasa/instituția în care activează să fie încadrați copii cu CES, pentru că este o situație neobișnuită.

Potrivit directoarei Centrului Republican de Asistenta Psihopedagogică, Virginia Rusnac, în acest sens se lucrează foarte mult cu profesorii, fiind organizate instruiri cu diverși specialiști în domeniu. Totodată, încadrarea copiilor cu CES aduce credite suplimentare atunci când merge să obțină un grad didactic mai înalt. De asemenea, în prezent la facultățile cu profil pedagogic a fost inclus un modul cu privire la educația incluzivă.

Nadia Cristea, viceministru al educației, a declarat că totuși astăzi se atestă o situație mai bună în comparație cu acum 10 ani, când erau doar câteva instituții care acceptau copii cu CES. În 2010 Ministerul Educației a inițiat Programul Național privind educația incluzivă, care vine să încurajeze instituțiile de învățământ să încadreze elevii cu cerințe speciale. „Este adevărat că cele 40% de copii sunt foarte puțini, dar acest plan este viabil din 2011 până în 2020 și în fața noastră mai sunt câțiva ani care sper că ne vor permite să micșorăm numărul”, a notat viceministrul.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Istoria la pachet cu Gheorghe Cojocaru
Meteo Chișinău
-1,71
Cer senin
Umiditate:85 %
Vint:1,54 m/s
Tue
0
Wed
1
Thu
4
Fri
4
Sat
3
Arhivă Radio Chișinău