Ucenicia la locul de muncă presupune instruirea persoanelor în cadrul întreprinderii (potențialului angajator) potrivit competențelor necesare acestui angajator, în urma căreia, ucenicul dobândește competențe profesionale și are șanse să devină salariat, precizează sursa citată.
Actualmente, Codul muncii reglementează ucenicia la locul de muncă, însă într-o formă confuză, nefiind aplicată pe larg de către agenți economici. O prevedere a Codului muncii stipulează că contractul de ucenicie este reglementat de Codul civil, iar alta prevede că în privința ucenicilor se aplică legislația muncii, inclusiv legislația privind securitatea și sănătatea în muncă, angajatorul fiind nevoit să ofere ucenicului toate garanțiile pe care le-ar oferi unui salariat. Pe de altă parte, o persoană poate deveni ucenic doar dacă este în căutarea unui loc de muncă și nu are o calificare profesională, adică nu are finisat nici un program de studii acreditat.
Proiectul de completare presupune ”relansarea” uceniciei la locul de muncă drept ”Conversiune profesionala” a persoanelor ce nu au nici o calificare sau a celor ce doresc să își modifice competențele profesionale (ex. din bucătar să devină specialist IT, sau viceversa). În contextul deficitului forței de muncă calificate, companiile sunt gata să instruiască din cont propriu personalul.
Astfel modificările propuse prevăd printre altele lărgirea tipului de subiecte care pot aplica la ucenicia la locul de muncă, adică nu doar cei fără calificare profesională sau cei înregistrați ca șomeri, dar oricare persoană cu vârsta mai mare de 18 ani.
Obiectivele modificărilor propuse sunt: pregătirea cadrelor necesare angajatorilor de către ei înșiși potrivit necesitaților întreprinderii; ridicarea nivelului ocupării și adaptării forței de muncă la necesitățile economiei; diminuarea poverii financiare a statului în ceea ce ține de indemnizațiile de șomaj; oferirea oportunității persoanelor ce dețin deja o calificare să dobândească competențe profesionale noi total diferite, și să le certifice, oferirea posibilității personalelor fără nici o calificare să dobândească competențe profesionale și să obțină un loc de muncă adecvat capacităților sale.