Perioadă preelectorală marcată de incertitudine
-
30 Aprilie 2015 13:40
Începutul campaniei electorale pentru alegerile locale din 14 iunie a fost marcată de un șir de nereguli.
Potrivit primului raport de monitorizare, făcut astăzi public de Coaliția pentru alegeri libere și corecte și Asociația Promo-Lex, principalele carențe se referă la stabilirea cu întârziere a datei alegerilor, publicitatea electorală mascată și stabilirea inechitabilă a plafonului mijloacelor financiare ce pot fi folosite în campanie de concurenții electorali.
Potrivit raportului, perioada preelectorală a fost marcată de incertitudinea privind data organizării alegerilor locale generale și de modificări la Codul Electoral operate în afara termenului recomandat de către Comisia de la Veneția. De asemenea printre neregulile depistate se numără și întârzierea cu care Comisia Electorală Centrală a început instruirea președinților și secretarilor Consiliilor Electorale de Circumscripție, astfel mai mulți concurenți electorali fiind împiedicați să obțină listele de subscripție.
În același timp, experții menționează faptul că în pofida unor prevederi clare în legislație, mai multe formațiuni au afișat materiale de publicitate politică înainte de înregistrarea concurenților la Consiliile electorale de circumscripție.
Totodată, potrivit expertului Promo-Lex, Pavel Postică, plafonul mijloacelor financiare ce pot fi transferate pe contul „Fond electoral” al concurenților contravine prevederilor internaționale ale Comisiei de la Veneția referitoare la sufragiul egal și anume la egalitatea șanselor.
Mai mult, susțin experții, până astăzi, niciun concurent electoral nu a anunțat oficial despre deschiderea la bancă a contului”Fond Electoral”, în pofida faptului că 3 entități politice și-au desemnat deja persoane în calitate de trezorieri, fapt ce contravine Codului Electoral.
Pe lângă monitorizarea campaniei electorale, la scrutinul din 14 iunie, Asociația Promo Lex va desfășuta și o campanie de educație civică. Potrivit expertului, Olga Manole, campania ”Ieși la vot” are drept scop promovarea unui vot informat și conștient în rândul alegătorilor, în special din localitățile rurale.
Campania de montitorizare a alegerilor locale din 14 iunie, organizată de Asociația PromoLex este susținută financiar de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare, Consiliul Europei și Institutul Național Democratic (NDI) din Statele Unite.