Pe perioada stării de urgență, Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă va avea mai multe împuterniciri

  • 09 Aprilie 2021 09:44
Pe perioada stării de urgență, Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă va avea mai multe împuterniciri

Prin derogare de la prevederile Legii cu privire la promovarea ocupării forței de muncă și asigurarea de șomaj, pe perioada stării de urgență, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă va putea lua mai multe decizii, conform Dispoziției nr.2 din 8 aprilie a Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE) a Republicii Moldova, transmite MOLDPRES.

Potrivit documentului, subdiviziunile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă vor lua decizii privind: programarea vizitelor lunare la subdiviziunea teritorială la care este înregistrată persoana ca șomer, pentru a primi sprijin în vederea încadrării în muncă;  participarea șomerilor la interviuri cu angajatorii în legătură cu perspectivele de angajare, organizate de subdiviziunea teritorială pentru ocuparea forței de muncă sau din propria inițiativă; participarea la măsurile active de ocupare a forței de muncă.

De asemenea, potrivit sursei citate, se permite subdiviziunilor teritoriale pentru ocuparea forței de muncă înregistrarea persoanelor care nu întrunesc condițiile de a primi statut de șomer, conform legislației, dar care și-au pierdut locul de muncă în perioada stării de urgență, în legătură cu situația pandemică (situație confirmată printr-un certificat al angajatorului la care a lucrat) și stabilirea pentru aceste persoane, din ziua depunerii cererii, ajutorul de șomaj în mărime de 1054 lei lunar, dacă întrunesc mai multe condiții.

„Este vorba de persoanele care: nu sunt angajate oficial, în baza contractului individual de muncă sau contractului de prestări servicii; nu dețin o patentă de întreprinzător individual; nu sunt fondatori, asociați sau administratori ai unei persoane juridice cu scop lucrativ sau nu sunt întreprinzători individuali, cu excepția celor aflați în proces de insolvabilitate, lichidare, inactivi sau care nu generează venituri în ultimele 12 luni premergătoare datei înregistrării, fapt confirmat prin mențiunile respective în Registrul de stat al unităților de drept, Programul Integrat de Gestiune a Dosarelor sau sistemele informaționale ale Serviciului Fiscal de Stat; nu realizează venituri la momentul emiterii deciziei de stabilire a ajutorului de șomaj; nu sunt studenți la una dintre instituțiile de învățământ, cu frecvență la zi; nu au statut de pensionar”, indică Dispoziția CSE.

Ajutorul de șomaj pentru persoanele menționate se acordă în limita mijloacelor financiare disponibile, iar în cazul în care cheltuielile respective vor depăși limita mijloacelor financiare disponibile, acestea vor fi propuse și aprobate la rectificarea Legii bugetului de stat pentru anul 2021.

Ajutorul de șomaj se achită de către Casa Națională de Asigurări Sociale, în baza listei șomerilor cărora Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă le-a stabilit dreptul la ajutor de șomaj în perioada stării de urgență.

În perioada 1 aprilie – 30 mai, în Republica Moldova este decretată stare de urgență. În ședința de ieri, Comisia pentru Situații Excepționale a aprobat mai multe măsuri pentru susținerea populației și mediului de afaceri în această perioadă.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Muzică
Meteo Chișinău
8,29
Cer senin
Umiditate:79 %
Vint:0,51 m/s
Sat
15
Sun
15
Mon
17
Tue
16
Wed
14
Arhivă Radio Chișinău