Patrimoniul feroviar de milioane, furat de regimul separatist și (re)legalizat de regimul Filat

  • 01 Noiembrie 12:42
Patrimoniul feroviar de milioane, furat de regimul separatist și (re)legalizat de regimul Filat

Cum a reușit să supraviețuiască un regim separatist în inima Europei? Întrebare la care nu doar cetățenii Republicii Moldova caută răspuns deja de mai bine de 30 ani. Pretinsa republică moldovenească nistreană există, nefiind recunoscută de niciun stat în lume, dar exportând bunuri de milioane cu ajutorul teritoriului de care se vrea separată. Vă vom relata în cele ce urmează despre unul dintre pilonii de existență a regimului separatist din Moldova – Calea Ferată, scrie zonadesecuritate.md.

După războiului din 1992, statul Republica Moldova nu a pierdut pe deplin controlul asupra regiunii transnistrene, așa cum a fost inoculat în opinia publică. Deși legile și autoritățile constituționale au interzis în stânga Nistrului, Chișinăul a continuat să gestioneze mai multe active de stat și după conflict. Cea mai importantă fiind întreprinderea de stat Calea Ferată a Moldovei ce a administrat toată infrastructura feroviară din regiune timp de 12 ani după conflict. Astfel, tranzitul feroviar, exportul și import  prin regiune erau controlate în totalmente de Chișinău. Totul până în 2004. În urma tensiunilor din vara acelui an, când, pe fonul vandalizărilor școlilor românești din regiune, a fost blocată și calea ferată ce unea nordul și sudul Republicii Moldova. Acele evenimente au stat la baza creării ilegale a unei întreprinderi clonă a Căii Ferate din Moldova ce absorbit tot patrimoniul deținut în regiune, scrie sursa citată

Mai exact, a apărut întreprinderea Calea Ferată Transnistreană ce a fost creată prin deposedarea întreprinderii de stat Calea Ferată a Moldovei de proprietăți în valoare de peste 173 de milioane de lei. Nimeni nu a fost tras la răspundere pentru acest furt, iar unul din dosarele pe acest caz este cu grif secret. Vă vom relata pas cu pas cum acest patrimoniu furat a fost repus în circuitul feroviar de către Evghenii Șevciuk, fostul lider al regiunii, prin intermediul negocierilor politice cu Vlad Filat, și cine e beneficiarul final.

2004-2012

La un an după ruperea relațiilor feroviare dintre cele două maluri din 2004, Moldova a deschis un alt tronson de cale ferată Căinari – Revaca, pentru a înconjura calea blocată de regim. Atunci Vladimir Voronin declara că, noul tronson are menirea de a consolida independența Republicii Moldova.

Timp de șapte ani după lansarea Căinari – Revaca, trenurile au ocolit regiunea, iar compania din stânga Nistrului cu tot cu patrimoniul furat era în degradare. Nimic nu mai intra și pleca prin teritoriul necontrolat. În aceste condiții regimul de la Tiraspol căuta căi de a atrage tranzitul Republicii Moldova prin regiune, așa încât întreprinderile de pe malul stâng să nu stagneze, iar revărsările acestora în bugetul separatist să crească. Astfel, sub paravanul negocierilor politice în 2012, Vlad Filat și Evghenii Șevciuk au bătut palma fiind asistați de partea ucraineană să rezolve problema tranzitului de mărfuri pe cale feroviară, anunțând public că tot se face de dragul oamenilor.

Video și continuarea investigației aici

Tags

Alte Noutati

LIVE
Meteo Chișinău
-0,04
Cer acoperit de nori
Umiditate:99 %
Vint:2,06 m/s
Sat
1
Sun
0
Mon
-0
Tue
0
Wed
4
Arhivă Radio Chișinău