PAS propune un proiect de descurajare a înregistrării navelor sub pavilionul R.Moldova
-
10 August 2020 11:27
Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) propune modificări la legislația privind înregistrarea navelor sub pavilionul Republicii Moldova, pentru a evita ilegalitățile. Deputatul PAS, Radu Marian spune că formațiunea sa va propune un proiect de lege de modificare a codului navigației maritime, astfel încât controlul asupra navelor înregistrate să fie realizat doar de către societățile care dețin recunoașterea Comisiei Europene.
Într-un briefing, acesta a spus că este necesar să fie majorat costul de înregistrare a navelor. Prin aceste măsuri, deputații PAS vor să descurajeze persoanele de rea-credință să înregistreze nave sub pavilionul R. Moldova.
Potrivit informațiilor oferite de deputat, R. Moldova are înregistrate sub pavilionul peste 300 de nave, în comparație cu România, care are acces la mare, și are mai puțin de zece nave comerciale înregistrate. Totodată, parlamentarul consideră că prețurile pentru înregistrarea navelor sunt foarte mici. Astfel, o navă de cinci mii de tone ar putea fi înregistrată cu taxa oficială de o mie de euro, alte sume însă ar fi achitate, neoficial, intermediarilor.
„Republica Moldova e cunoscută în întreaga lume pentru schemele frauduloase și activitățile ilegale în care sunt implicate navele aflate sub pavilionul său. De-a lungul timpului, navele au fost folosite de contrabandiști pentru a transporta ilegal imigranți, pe o altă navă a fost depistată o tonă de cocaină. Republica Moldova se află de ani buni pe lista neagră portuară din lume. (…) Cadrul normativ al Republicii Moldova permite raiul pe pământ pentru contrabandiști și infractori din toată lumea. Indiferent de vârsta ambarcațiunilor, este permisă înregistrarea navelor care se află pe lista de sancțiuni a UE și ONU. În această afacere sunt implicați și oamenii lui Dodon, deputatul Anatolie Labuneț”, a acuzat Radu Marian.
Problema navelor înregistrate sub pavilionul Rep. Moldova a revenit în atenția publică după ce săptămâna trecută în portul din Beirut, Liban, a avut loc o explozie devastatoare. Cele 2 750 de tone de nitrat de amoniu depozitate în port au ajuns acolo cu o navă aflată sub pavilionul Republicii Moldova.