Parlamentul ar putea aproba o nouă lege a publicității. Eugeniu Rîbca: Dați-ne voie nouă, mass-media, să avem niște relații civilizate, conform standardelor europene

  • 28 Septembrie 2021 13:21
Parlamentul ar putea aproba o nouă lege a publicității. Eugeniu Rîbca: Dați-ne voie nouă, mass-media, să avem niște relații civilizate, conform standardelor europene

Parlamentul ar putea aproba până la sfârșitul anului o nouă lege a publicității. Deputații au lansat astăzi discuții publice pe marginea unui proiect de lege scris acum câțiva ani, însă, care nu s-a bucurat atunci de voință politică pentru a fi promovat. Propunerea legislativă prevede reglementări noi pentru publicitatea politică, dar și modalități de a proteja mass-media în cazul difuzării serviciilor de publicitate. 

Prin proiectul noii legi a publicității se dorește alinierea legislației Republicii Moldova la standardele europene, spun autorii documentului supus dezbaterilor. Expertul media Eugeniu Rîbca susține că prin acest proiect urmează a fi introduse reglementări exacte pentru publicitatea politică și se dorește să fie protejate și instituțiile media care difuzează publicitate. Expertul dă exemplu de mai multe situații conflictuale în care se poate pomeni un post de radio sau TV atunci când difuzează publicitate.

„Dați-ne voie nouă, mass-media, să avem niște relații civilizate, conform standardelor europene. Trebuie să avem o legislație care să protejeze și mass-media, inclusiv în cazul în care, de exemplu, ne vine publicitate și prin materialul publicitar este atac la persoană: doi concurenți vor să se răfuiască unii cu alții. La momentul de față avem reglementări doar pentru publicitatea electorală. Este o problemă care ține de permisiunea de a difuza sau nu publicitate politică. E simplu de a camufla publicitatea politică prin publicitatea de genul: ministrul X invită la festivalul Y sau reparația străzilor în anumite sate”, a declarat expertul. 

Lacune există și în plasarea publicității sociale, spune reprezentantul Asociației Agențiilor de Publicitate, Andrei Jicol.

„Agenții economicii din domeniul outdoor’ întotdeauna au disponibilitatea să plaseze publicitate socială, în special acum în perioada COVID-19. Este o neclaritate: noi plasăm publicitate gratuită, pentru care noi achităm. Comanditar este statul. Pentru că sunt niște neclarități în lege. Deci, Ministerul Sănătății comandă publicitatea socială din contul nostru și noi o facem, apoi mergem, de exemplu, la Ialoveni și noi trebuie să convingem consiliul local să ne scutească de astfel de taxe. Noi cedăm suprafețe și nu plasăm publicitate comercială și măcar am vrea să nu achităm taxe”, susține Andrei Jicol. 

Proiectul de lege urmează a fi completat cu alte propuneri și ar putea fi votat chiar toamna aceasta, afirmă deputatul Dumitru Alaiba.

„Noi intenționăm să înregistrăm un proiect avansat de lege săptămâna aceasta, după care intră în procedură normală. Cred că toamna aceasta, în sesiunea aceasta, să avem votat proiectul în ambele lecturi”, a menționat Dumitru Alaiba. 

Actuala lege a publicității din Republica Moldova este din anul 1997.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Ora de vârf cu Corneliu Rusnac
Meteo Chișinău
22,24
Câțiva nori
Umiditate:53 %
Vint:2,57 m/s
Fri
10
Sat
12
Sun
14
Mon
15
Tue
14
Arhivă Radio Chișinău