Organizațiile din sectorul aviației cer suspendarea normelor privind sloturile de aeroport până în octombrie 2021
-
26 Noiembrie 2020 17:11
Mai multe organizații reprezentative din sectorul aviației, în frunte cu IATA, solicită suspendarea normelor privind sloturile de aeroport până în luna octombrie 2021 și sunt dispuse să facă unele concesii pentru companiile low-cost, care consideră că această suspendare este o măsură anti-concurențială, arată un document consultat de Reuters, potrivit Agerpres.
Legislația europeană obligă transportatorii aerieni să utilizeze cel puțin 80% din sloturile lor de decolare și aterizare pe aeroporturi, în caz contrar riscând să le piardă în următorul an. În primăvara acestui an, Comisia Europeană a propus suspendarea aplicării clauzei use-it-or-lose-it a Regulamentului (UE) nr. 95/93 privind alocarea sloturilor pe aeroporturile din UE până la data de 31 martie 2021.
Proiectul de propunere elaborat în comun de Asociația Internațională de Transportat Aerian (IATA), Consiliul Internațional al Aeroporturilor (ACI) și coordonatorii sloturilor de aeroport cere organismelor de reglementare să suspende aplicarea acestor norme pentru o mare parte a anului 2021.
Normele privind sloturile de aeroport și suspendarea lor au implicații importante pentru competiția în rândul companiilor aeriene și accesul pe piață pentru transportatorii low-cost, care făceau progrese în lupta cu companiile aeriene tradiționale înainte de izbucnirea pandemiei.
"Ne opunem prelungirii suspendării normelor privind sloturile de aeroport până în vara lui 2021 pentru că aceasta va conduce la zboruri mai puține și tarife mai mari pentru consumatori", a declarat un purtător de cuvânt de la Ryanair. "Sloturile de aeroport distorsionează competiția pentru că împiedică liniile aeriene low-cost să se extindă în timp ce transportatorii tradiționali pot să reducă capacitățile și să majoreze prețurile", a adăugat purtătorul de cuvânt.
În încercarea de a răspunde îngrijorărilor exprimate de transportatorii low-cost, care în mare parte sunt absente din IATA, în propunerea consultată de Reuters se prevede reducerea gradului de utilizare cerut pentru a păstra sloturile, de la 80% până la 50%. "Toate părțile sunt de acord că gradul normal de utilizare (80:20) ar trebui înlocuit cu un grad mai redus. Pragul de utilizare al sloturilor ar trebui fixat la 50:50", se arată în documentul menționat.
În plus, planul prevede că transportatorii tradiționali să cedeze, până în luna februarie, 50% din sloturile lor pentru a fi realocate, temporar, către companiile rivale. Însă competitorii low-cost susțin că luna februarie este mult prea târziu pentru a-și putea face o planificare a zborurilor.
"Wizz Air consideră orice încercarea de a prelungi actualul regim de suspendare a sloturilor de aeroport în totalitate, parțial sau la un grad mai mic ca fiind complet inacceptabilă", a declarat directorul general de la Wizz Air, Jozsef Varadi.
Guvernele vor trebui să ia o decizie cu privire la o nouă suspendare a normelor privind sloturile de aeroport și în acest sens trebuie să realizeze un echilibru între îngrijorările privind competiția și faptul că industria transportului aerian a fost paralizată pe unele piețe regionale. Însă propunerea formulată de marile organizații din sectorul aviației are puterea de a influența Comisia Europeană, Administrația Aeronautică din SUA și alte organisme de reglementare, susțin experții.