Opinie expert, drepturile consumatorilor: Avem nevoie de armonizarea legislației și transpunerea ultimelor directive ale UE
-
15 Martie 2023 17:50
Cadrul legislativ privind protecția consumatorului din Rep. Moldova este necesar să fie modernizat. Chiar dacă în ultimii ani legislația cu privire la protecția consumatorului a fost îmbunătățită, alinierea acesteia la acquis-ul comunitar rămâne a fi una modestă, constată experții. Raportul analitic al Comisiei Europene a atribuit la acest capitol 2 puncte pentru Rep. Moldova, pe o scară de la 1 la 5. Acest deficit se evidențiază din cauza unei educații precare a consumatorilor, scrie Radio Chișinău.
Pentru asigurarea și respectarea drepturilor consumatorilor este nevoie de o mai bună coordonare între instituțiile responsabile de protecția consumatorului și crearea unui sistem digital care ar putea arăta trasabilitatea petițiilor, a spus pentru Radio Chișinău, expertul Stanislav Madan:
„De exemplu, un consumator poate să apeleze la Inspectoratul pentru Supravegherea Produselor Nealimentare, dar de fapt problema lui ține de siguranța alimentelor, și atunci pe el ANSA trebuie să îl consulte și să îl ajute, acum acest sistem de a da petițiile dintr-o parte în alta, este unul destul de greoi. Ar fi mult mai bine dacă am putea digitaliza acest proces. Bineînțeles că avem nevoie de armonizarea legislației și transpunerea ultimelor directive ale UE”, a spus pentru Radio Chișinău, expertul Stanislav Madan.
Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, prin intermediul Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor, asigură respectarea drepturilor prin mai multe politici de informare și prevenire, a declarat purtătoarea de cuvânt a ministerului, Diana Țuțu:
„Monitorizarea activității de protecție a consumatorilor, prin organizarea activităților de informare, consiliere și educarea consumatorilor referitor la drepturile lor legitime. Informează consumatorii asupra produselor și serviciilor ce prezintă riscuri pentru sănătatea și securitatea lor, precum și asupra practicilor comerciale incorecte care le pot afecta interesele economice și efectuează controlul respectării prevederilor legislației în domeniul protecției consumatorilor”.
Cadrul legal care asigură respectarea drepturilor consumatorilor are peste 20 de ani, iar acesta necesită schimbări urgente pentru adaptarea consumatorului în spațiul online și alinierea la politicile europene, a declarat expertul Stanislav Madan.