ONG-urile de mediu, îngrijorate de o inițiativă legislativă cu privire la importul de transport
-
06 August 2019 12:44
Reprezentanții societății civile din domeniul protecției mediului își exprimă profunda îngrijorare în legătură cu promovarea unui proiect de lege înregistrat pe 22 iulie 2019 în Parlament.
Inițiativa propune mărirea, de la 10 la 15 ani, a termenului de exploatare la importul mijloacelor de transport auto destinate transportării a mai mult de 20 de persoane. De asemenea, se propune mărirea, de la 7 ani la 10 ani, a termenului de exploatare la importul autovehiculelor concepute pentru transportul a maxim 20 de persoane.
Într-o declarație prezentată la o conferință de presă la IPN, Iordanca-Rodica Iordanov, director executiv al AO „EcoContact”, a declarat că acest proiect de lege mai stabilește și perioada maximă de exploatare a autoturismelor, în special a celor care prestează servicii de transportare a călătorilor contra cost. Perioada respectivă urmează să fie de 25 de ani pentru autobuze și microbuze și 18 ani pentru autoturisme. Reprezentanții organizațiilor de mediu menționează că adoptarea acestui proiect legislativ va avea drept efect sporirea gradului de poluare a aerului. Și aceasta pentru că mărirea vârstei medii a parcului auto pentru automobile, microbuze, troleibuze etc. reprezintă o cauză principală în poluarea primară a mediului ambiant – aer, apă, sol.
„Municipiul Chișinău, în special, este o localitate supraaglomerată cu transport. Orașul nu este dotat cu infrastructură pentru a face față fluxului mărit de transport, nu are benzi dedicate transportului public. Ca urmare, sunt create foarte multe ambuteiaje, acestea fiind sursă mare de poluare, pentru că mașinile în staționare funcționează și emană emisii nocive în atmosferă”, a notat Iordanca-Rodica Iordanov.
Andrei Isac, expert independent de mediu, a menționat că cercetările cu privire la schimbările climatice arată că nivelul de poluare în Republica Moldova crește pe fundalul creșterii poluării de la transportul auto. În opinia sa, este și rezultatul importului de automobile, microbuze și a autobuze vechi, care de regulă sunt diesel și cu capacitatea motorului mai mare. „Și acest fapt ne îngrijorează foarte mult. Și țările membre ale Uniunii Europene, dar alte state europene individual au adoptat politici foarte clare să reducă sau chiar să scoată din uz automobilele cu motoare diesel, ca fiind poluante. Într-un moment au fost introduse ca fiind mai economice, dar s-a constatat faptul că sunt mai poluante”, a spus expertul.
Potrivit Planului de Acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană în domeniul protecției mediului înconjurător, pentru anul 2019 este preconizată transpunerea Directivei privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa. Aceasta prevede obligația de a furniza informații privind măsurile de reducere a poluării aerului, care au fost luate în considerare la nivelul corespunzător local, regional sau național. „Dacă avem aspirații de a ne integra în Uniunea Europeană, atunci astăzi, în 2019, nu trebuie să vorbim despre reguli mai moi în sensul importului mașinilor auto și, în final, să ne trezim cu toate mașinile diesel, ceea ce acum se interzice în țările Uniunii Europene, pentru a face față angajamentelor în cadrul Acordului de la Paris, care prevede reducerea emisiilor cu efect de seră”, a menționat președinta Centrului Național de Mediu, Ina Coșeru.
„Este alarmantă inițiativa propusă, deoarece riscăm să încărcăm traficul rutier al Republicii Moldova cu unități de transport învechit, uzat și poluant, în special în localitățile urbane, care istoric nu au fost proiectate pentru trafic aglomerat”, se arată în declarația ONG-urilor de mediu. Printre cei circa 30 de semnatari ai declarației se numără AO „EcoContact”, AO „Mișcarea Ecologică din Moldova”, AO „Asociația Internațională a Păstrătorilor Râului „Eco-Tiras”, AO „Asociația Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic din Moldova”, AO „ADR „Habitat”, AO „Concordia”, AO Societatea Ecologică „Biotica” etc. Declarația rămâne deschisă și pentru alți semnatari.