Oleg Șargu, despre cum a realizat prima mașină electrică din R.Moldova și cât a costat prototipul

  • 14 Martie 2021 12:59
Oleg Șargu, despre cum a realizat prima mașină electrică din R.Moldova și cât a costat prototipul

Oleg Șargu este basarabeanul care, după ce a locuit 12 ani în Statele Unite ale Americii, s-a întors în Republica Moldova și a făcut prima mașină electrică, made în R. Moldova, se arată într-un material realizat de TVR MOLDOVA.

Potrivit sursei citate, originar din Strășeni, Oleg susține că este „un visător de profesie”, iar când era mic își dorea să devină medic. Studiile și le-a făcut în România, după care Georgia Institute of Technology din Statele Unite ale Americii. Pasiunea pentru mașini o are încă din adolescență, iar permisul și l-a luat la 21 de ani în SUA. 

-La începutul carierei  ai avut tangențe cu marina mecanică, iar ulterior ai gestionat companii de logistica, inclusiv departamentele lor tehnice, cum a fost experiența aceasta?

-Am fost mecanic pe bărci, vapoare, pe motoare  disel, a fost ceva nou pentru mine, îmi aduc aminte cum stăteam pe el și cu cartea și citeam
în 2, 3 luni am învățat la perfecție partea mecanică a motorului și nu doar a motorului,a fost foarte interesant. Ieși în larg acolo și câmd se strică vreun vapor, barcă când te duci în larg 2, 3 ore nimeni nu te deranjează, singur doar tu meditezi  tu cu vaporul tău. 

-Tu ai trăit în America 12 ani, se pare că aveai o carieră de succes, de ce te-ai întors în Republica Moldova?

-În mare măsură am vrut o schimbare, nu neapărăt în Moldova, oriunde pe globul pământesc, am vrut o schimbare și am zis că nu am profesat practic deloc în Moldova, ama plecat după ce am absolvit universitatea, chiar voiam să vin acasă, să-mi aduc cunoștințele, experiența. 

- Când ai avut tu parte te șoc, când ai pentru prima dată în SUA sau când ai revenit acasă după 12?

-Șocul de fapt contină, încă nu s-a terminat după 5 ani de Moldova. După primii ani nu prea îl simțeam, era ceva deosibit, interesant și e posbil, dar acum trăind zi de zi în asta înțelegi.

-Dar ce te deranja, după ce ai revenit acasă după atâția ani?

-Ineficiența, foarte ineficient stau lucrurile la  noi, lipsa de specializare a profesioniștilor, nu vreau pe cineva să obijuiesc, ai noștri în țară știu de toare, dar nimic în adânc. Când  un inginer, când ar trebui să fie implica tin aspecte inginerești el lucrează în departamente de drept sau la vamă, specializarea e într-un  domeniu, dar activitatea e în alt domeniu și asta duce la o ineficință totală a sistemului și asta mă șochează până în ziua de azi.

-Împreună cu un alt coleg  ați realizat prima mașină electrică creată în Republica Moldova, și ați botezat-o foarte sugestiv, Haiduc, cum a fost procesul de la idee până la realizare?

-Maxim tot vine din occident, el tot mulți ani a trăit peste hotare, ne-am sincronizat foarte ușor și anume am avut modul de gândire occidental. Soluțiile inginerești se unesc cu soluțiile de desing și baza unui caiet de sarcini s-a ajuns la așa un produs. De fapt a fost creat în contextul exploatării lui în campusului UTM, să die atrăgător pu studenți, pu persoanele tinere, de aia și a luat forma această îndrăzneață. 

- De ce Haiduc și nu Făt-Frumos?

-Da, sau Ileana Cosânzeana.

-Da, de ce nu?

-A fost un brainstorming au fost diferite denumiri și care fonetic s-au auzit mai ușor.

-Pentru acest prototip ați cheltuit o suma frumusica, în jur de 150 de mii de euro, de unde ați luat bani?

-Au fost mai multe etape de creare a a prototipului dat, a trecut prin mai multe faze, unele au venit Maxim cu colegii lui, pe unde universitatea a contribuit cu bani.

-Voi ați spus anterior că, dacă primul exemplar, va fi primit călduros de public și vor exista ulterior vreo 20 de precomenzi cel puțin, atunci un investitor din Singapore e gata să finanțeze punerea în producție a acestuia de mai departe, a trecut deja un an când a fost creat Haiduc, ce zice investitorul?

-Încă mai avem de lucru, el încă nu este în versiunea finală, acum urmează să intrăm în altă etapă, să o optimizăm ce ține de șasi, suspensie. 
să revizuim partea electronică. Ca să fie pus în producere în masă este nevoie de ceva detalii. Și deja la momentul cela o să începem să folosim toate instrumentele, de marketing pentru a-l promova în forță, prentru a fi vândut.

-Oleg, cum vezi tu dezvoltarea startup-ului în Republica Moldova, în condițiile în care, aparent,  nu avem suficiente talente că  sa creăm un produs la nivel global? Nu este oare asta un pic naiv? Un startup tehnologic  are nevoie și de oameni foarte buni în domeniu, inclusiv, pentru promovarea produselor hardware?

-Noi am demonstrat cu Maxim împreună că e posibil să faci, nu este nevoie decât de dorință și entuziasm și de hărnicie, aș asă spunem. Și nu practic, Maxim, fiind designer, eu fiind economist, în doi am reșit să realizăm un produs care să fie pe piață făcut de un om cu studii de inger. Deci, este posibil nu este neapărat să fii super dotat în careva abilități. Moldova se confruntă cu multe probleme și ei nu pot să fie focusați pe un aspect careva, produs careva, noi defapt ne-am permis lucrul asta. Entuziasm, dorință, motivație și se realizează, apar și aptidudini, competență, cunoștință.

-Cum planifificați  sa se finanțeze?

-Cautăm investitori, parteneriate diferite organizații, am avut discuții cu potențiali parteneri și am am rămas la nivel de discuții cu potențili parteneri,  pentru că sunt două luni de când l-am finalizat și nu e de ajuns ca să închei un parteneriat mai ales acum când ești lipsit de mobilitate, ca să circuli în diferite țări. Am fost contactați din Rusia, Germania, SUA, Qatar paremise.

-Ce v-au spus?

-Diferite tipuri de colaborări.

-Haiduc ar șanse să concureze cu Tesla?

-Nu, absolut nu, sunt două mașini diferite, ca concept, funcții diferite. Testla este o mașină pentru civil, pentru persoane să se deplaseze din punctul A în B, în cazul nostru Haiducul este utilitar care își propune să ajute oamneii în câmpul muncii, în campusuri studențești, vinării-agricultură.  

-Care ar fi prețul final al acestui automobil pentru consumatorii finali?

-Este complicat. O piesă spre exemplu, la suspensie, ca să înțelegem de ce este greu, dacă cumpărăm aceeași piesă este de 2200 de lei, trebuie la comandă să o facem, dacă să cumpărăm peste o sută de piese este de 60 de lei.
 
-Va fi o mașină accesibilă?

-Este greu să ma expun, pentru ca depinde de nr de precomenzi estimate foarte mult afectează prețul de producere. 

- Mașinile electrice sunt pe val, dar nu și în Moldova unde nu prea există infrastructură, mai ales  stații de alimentare pentru ele?

-Impactul nu este liniar.

-Sau voi nu v-ați axat pe piața din Moldova?

-Ba da, și eu și Maxim am vneit acasă să arătăm societății noastre că este posibil.Referitor la încăcătoate electrice, al nostru se încarcă la 220 de volți, al uat în considerație că să fie cât mai accesibile, util pentru consumatori, client, de altfel poate să-l încarce în priza de acasă. Dar ulterrior cred că o să vină timpul când  să fie presiune mare pe infrastrucura Moldovei, spre exemplu te duc la o benzinărie unde stau 5, 10  mașini electrice, toate fast charge, se topesc firele celea electrice va fi nevoie de multe adaptări.

-Urmează și Haiduc 2?

-Depinde ce însemnaă Haiduc 2. Chiar și versiunea pe care o vedeți aici presupune să fie dotată cu diferite agregate, complectații, în spate poate fi doat cu o dubiță, frigider, aspirator. 

Citiți integral interviul pe TVRMOLDOVA.MD
Tags

Alte Noutati

LIVE: Colecția de Jazz cu Daniela Nicolae
Meteo Chișinău
-3,93
Cer acoperit de nori
Umiditate:99 %
Vint:1,54 m/s
Thu
4
Fri
6
Sat
5
Sun
3
Mon
2
Arhivă Radio Chișinău