O serie de riscuri specifice corupției au fost identificate de CNA în urma procesului de evaluare a integrității instituționale la ANTA
-
20 Noiembrie 10:55
Riscurile de corupție identificate în activitatea Agenției Naționale Transport Auto (ANTA) pot afecta procesul de organizare și efectuare a transporturilor rutiere de mărfuri și persoane, precum și activitățile conexe transportului rutier pe teritoriul Republicii Moldova. Este concluzia Centrului Național Anticorupție, după finalizarea Procesului de evaluare a integrității instituționale în privința ANTA.
Potrivit CNA, problemele identificate în procesul de evaluare care pot genera riscuri de corupție și afecta procesul de organizare și efectuare a transporturilor rutiere de mărfuri și persoane, precum și activitățile conexe transportului rutier pe teritoriul Republicii Moldova, SUNT:
- Utilizarea discreționară a camerelor video portabile în cadrul controlului în trafic, lipsa unui control sistematic asupra utilizării camerelor video portabile de către inspectorii ANTA, inclusiv utilizarea discreționară a acestora contrar legislației;
- Monitorizarea și supravegherea insuficientă de către ANTA a stațiilor de inspecție tehnică, neutilizarea de către ANTA a informațiilor furnizate de sistemul informațional „Autotest”, neconformități care generează riscul eliberării frauduloase a unor rapoarte de inspecție tehnică contra unor avantaje necuvenite, inclusiv riscul admiterii în trafic a unor vehicule care nu corespund standardelor tehnice necesare;
- Admiterea în trafic a vehiculelor ale căror sistem de iluminare este necorespunzător. Nerespectarea standardelor de iluminare impuse legal poate genera riscul producerii unor accidente rutiere, urmare a vizibilității reduse/neconforme, punând în pericol viața și sănătatea participanților la trafic. Acest risc este amplificat de importul masiv de autovehicule, care adesea nu corespund normelor tehnice și ecologice stabilite în legislația națională;
- Lipsa reglementărilor la nivel național a activității de transportare a coletelor către/de către persoane care fac parte din diasporă, inclusiv a unui mecanism clar de reglementare a activității de transportare pe cale rutieră a coletelor - lacună de drept care poate admite multiple manifestări de corupție la trecerea frontierei de stat, precum și la desfășurarea controlului în trafic de către reprezentanții ANTA.
Mai multe detalii despre rezultatele evaluării integrității instituționale la ANTA, găsiți în Raportul CNA, care poate fi accesat aici.
De menționat că evaluarea integrității instituționale este instrumentul prin care CNA identifică riscurile de corupție în cadrul entităților publice, cu ajutorul metodelor analitice și practice, precum testarea integrității profesionale, și formulează recomandări privind diminuarea incidentelor de corupție.