O nouă specie de dinozauri a fost descoperită de un student al Universității din Oklahoma, Statele Unite

• 02 Februarie 20:00

Kyle Atkins-Weltman, student la doctorat în anatomie și paleontologie vertebrată la Școala de Științe Biomedicale (OSU-CHS), studia o mică colecție de fosile de oase de picioare și de gambe a ceea ce se credea a fi un Anzu wyliei juvenil, care a fost descris ca fiind un „pui din iad” atunci când a fost descoperit în 2014. Dar testele histologice ale oaselor efectuate la OSU-CHS au determinat că nu era vorba de un juvenil, ci de o specie diferită din familia dinozaurilor caenagnathid, scrie site-ul Universității de Stat Oklahoma.

Atkins-Weltman a numit noul dinozaur Eoneophron infernalis, care se traduce prin puiul din iad din zorii faraonului. Numele onorează descrierea lui Anzu, precum și pe cea a regretatului său animal de companie iubit, o șopârlă monitor de Nil numită Faraon.

Pe baza unor estimări aproximative, Eoneophron cântărea în jur de 150 – 160 de kilograme și avea o înălțime de aproximativ un metru și jumătate la șold, cam cât un om.

„Era un dinozaur foarte asemănător cu o pasăre. Avea un cioc fără dinți și o coadă relativ scurtă. Este greu de spus care era dieta sa din cauza ciocului fără dinți”, a spus Atkins Weltman. „Cu siguranță avea pene. Era acoperit de pene și avea aripi”.

Lucrarea lui Atkins-Weltman despre noua specie de Eoneophron tocmai a fost publicată în revista PLOS ONE, editată de Public Library of Science.

„Kyle este primul student cercetător de la OSU-CHS care a dezvăluit, descris și numit un nou dinozaur”, a declarat profesorul asociat de anatomie dr. Eric Snively, și consilierul didactic al lui Atkins-Weltman.

Atkins-Weltman a declarat că nu a intenționat niciodată să descopere o nouă specie, ci a analizat aceste fosile de oase ale picioarelor și gambelor pentru a studia oasele metatarsului sau degetul de la picior, ale dinozaurului Anzu, care suportă greutatea. Fosilele au fost găsite în formațiunea Hell Creek care se întinde pe anumite părți din Montana, Wyoming și Dakota de Nord și de Sud și datează de la sfârșitul perioadei cretacice, înainte ca dinozaurii să dispară.

„Erau cu aproximativ 25% mai mici decât alte fosile Anzu. Ne-am gândit că era un Anzu juvenil”, a spus el. „Am presupus că era un Anzu până când dovezile au arătat că nu era așa”.

Când a părut că fosilele ar putea să nu aparțină unui Anzu, Atkins-Weltman a apelat la ajutorul și expertiza cercetătorilor de caenagnatide Greg Funston, doctor în paleontologie de la Royal Ontario Museum din Ontario, Canada, și a doctorandului în paleontologie Jade Simons de la Universitatea din Toronto.

De asemenea, el a apelat la ajutorul profesorului asociat de anatomie de la OSU-CHS Holly Woodward Ballard, doctor în științe, ale cărui cercetări proprii utilizează paleohistologia – studiul microstructurilor oaselor fosile. Prin intermediul tehnicilor de paleohistologie, au reușit să determine că oasele piciorului și ale piciorului nu erau, din punct de vedere structural, cele ale unui tânăr, ci ale unui specimen mai matur, ceea ce înseamnă o nouă specie de dinozaur din familia caenagnathidelor.

„A fost foarte palpitant. Bazându-mă pe munca și cercetările pe care le fac, nu m-am gândit niciodată că voi fi cineva care va descoperi o nouă specie de dinozaur”, a spus el.

Atkins-Weltman a spus că proiectul său și descoperirile publicate nu ar fi fost posibile fără coautorii săi și fără cei care l-au ajutat.

„A fost întreaga echipă de oameni – alți oameni de știință care au mai multă experiență în această familie de dinozauri. Iar histologia doctorului Ballard a fost de neprețuit”, a spus el.

Snively a spus că a fost încântat să îl ajute pe Atkins-Weltman să descopere un nou dinozaur.

„OSU-CHS atrage studenți absolvenți uimitori prin intermediul pistei noastre de anatomie și paleontologie vertebrată, iar Kyle este un pionier inspirat”, a spus el.

Atkins-Weldman a spus că va continua să efectueze cercetări la OSU-CHS în timp ce își va obține doctoratul.