Nou serviciu la ASP: tranzacțiile de vânzare-cumpărare a vehiculelor vor putea fi efectuate online
-
18 Septembrie 16:51
Tranzacțiile de vânzare-cumpărare a vehiculelor, care deja sunt înmatriculate în Registrul de Stat al Vehiculelor, se vor putea face online fără a fi nevoie ca cetățenii să se deplazeze la subdiviziunile de înmatriculare auto ale Agenției Servicii Publice. Noul serviciu a fost anunțat astăzi de către ASP.
Potrivit ASP, pentru a accesa noul serviciu, ambele părți semnatare ale contractului de vânzare-cumpărare a automobilului, trebuie să dețină semnătură electronică calificată.
Prevederea se conține în Hotărârea Guvernului privind digitalizarea serviciilor de înmatriculare a unităților de transport, votată astăzi de către Executiv. Serviciul va fi disponibil în termen de 30 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial.
„La această etapă de implementare a serviciului, în calitate de Vânzător poate fi o persoană fizică sau juridică, care deține în proprietate un vehicul, sau un reprezentant împuternicit prin MPower de către proprietar. În calitate de Cumpărător, poate fi doar o persoana fizică”, se arată în comunicatul ASP.
Serviciul este disponibil pentru tranzacțiile care nu implică schimbarea numărului de înmatriculare și nu include opțiunea de preschimbare a plăcilor de înmatriculare, precum și pentru tranzacționarea vehiculelor care nu sunt supuse unor restricții legale.
Pentru a accesa noul serviciu, persoanele care vând un automobil trebuie să acceseze site-ul servicii.gov.md, în banda de căutare să scrie „transcrierea online a dreptului de proprietate asupra vehiculelor” și să activeze butonul „solicită”. Ulterior, beneficiarul urmează să se autentifice pe platforma de dezvoltare a serviciilor electronice, să completeze câmpurile aferente serviciului și să semneze electronic proiectul contractului de vânzare-cumpărare.
Sistemul va efectua o verificare prealabilă de eligibilitate a vehiculului pentru tranzacționare, iar cumpărătorul va primi o notificare prin email și va avea la dispoziție cinci zile calendaristice pentru a examina Contractul de vânzare-cumpărare și a accepta oferta.
După finalizarea procedurii de către Cumpărător, cererea va fi procesată de ASP: vehiculul va trece printr-o serie suplimentară de verificări pentru a se asigura că nu există restricții sau interdicții asupra acestuia. În cazul unui rezultat favorabil, executorii vor valida cererea și vor transmite comanda pentru perfectarea certificatului de înmatriculare pe suport de policarbonat pe numele noului proprietar. Din acest moment transcrierea dreptului de proprietate asupra vehiculelor este considerată finalizată. Despre acest fapt vor fi notificați Vânzătorul și Cumpărătorul – noul proprietar al vehiculului tranzacționat.
Contractul în format electronic, semnat de ambele părți, va deveni imediat disponibil pentru accesare și descărcare în Cabinetul personal MCabinet al Vânzătorului și al Cumpărătorului. Suplimentar, pentru Cumpărător, în calitate de proprietar nou al vehiculului tranzacționat, va fi generat implicit un certificat de înmatriculare provizoriu emis în format electronic, care va fi expus în aplicația mobilă EVO și Cabinetul personal.
Digitalizarea serviciului de înmatriculare a vehiculelor a fost posibilă în urma instituirii unui serviciu complex, care va include toate procesele de înmatriculare a vehiculului (identificarea vehiculului, eliberarea certificatului de înmatriculare, eliberarea certificatului de înmatriculare provizorie pe perioada de confecționare a certificatului de înmatriculare, completarea contractului de vânzare-cumpărare a vehiculului, anularea certificatelor de înmatriculare precedente și altele).
Tarifele variază pentru persoanele fizice și persoană juridice de drept privat de la 1140 lei până la 2790 lei.
Tarifele pentru persoanele juridice de drept public de la 810 lei până la 2460 lei.