Naufragiul navei Estonia: Suedia vrea să permită o nouă inspecție a epavei după dezvăluirile dintr-un documentar

  • 18 Decembrie 2020 18:07
Naufragiul navei Estonia: Suedia vrea să permită o nouă inspecție a epavei după dezvăluirile dintr-un documentar

Suedia s-a declarat vineri gata să ridice interdicția de a permite inspectarea epavei navei Estonia, la 26 de ani după naufragiul feribotului în Marea Baltică, soldat cu 852 de morți, relatează AFP și Reuters, preluat de Agerpres.

Un documentar difuzat în septembrie a dezvăluit existența unei găuri de patru metri în coca navei, ceea ce pune sub semnul întrebării ancheta oficială.

"Trebuie să vedem cum trebuie să fie adaptată legea pentru a autoriza inspecțiile pe care biroul de anchetă vrea să le efectueze", a declarat ministrul suedez de interne Mikael Damberg în cadrul unei conferințe de presă.

Din 1995, în urma unui acord între Suedia, Estonia și Finlanda, este interzisă orice scufundare în zona epavei, desemnată drept "cimitir marin", în care se află în continuare numeroase rămășițe umane.

Damberg a mai spus că guvernul suedez speră să amendeze, în prima jumătate a anului viitor, legea care desemnează locul dezastrului drept cimitir marin.
 

Filmat ilegal, un documentar difuzat în septembrie a dezvăluit existența unei găuri de patru metri în coca navei, relansând întrebările privind cauzele naufragiului.

Într-o cerere publicată vineri, biroul suedez de anchetă al accidentului, Haverikomissionnen, i-a cerut guvernului să autorizeze prin lege noi scufundări pentru a inspecta nava.

În noaptea de 27 spre 28 septembrie 1994, feribotul de 155 de metri lungime s-a scufundat în mai puțin de jumătate de oră, între Tallinn și Stockholm, cu 989 de persoane la bord.

În principal suedezi și estonieni, 852 de pasageri și membri ai echipajului au murit într-una dintre cele mai mari catastrofe maritime din secolul al XX-lea și cea mai gravă din apele europene. La momentul naufragiului, valurile aveau patru metri înălțime și viteza vântului era de 20m/s.

O comisie de anchetă internațională a ajuns în 1997 la concluzia că a existat o deficiență a sistemului de închidere a rampei retractabile de la prova, ceea ce a permis apei să pătrundă rapid pe puntea mașinilor.

Totuși, supraviețuitorii și apropiații celor care au murit în naufragiu se luptă de peste 20 de ani pentru a obține o anchetă mai aprofundată.

Până la difuzarea documentarului, țările implicate s-au arătat extrem de reticente față de ideea de a reexamina cauzele catastrofei.

La începutul lui octombrie, premierul estonian Juri Ratas a făcut apel la deschiderea "imediat ce va fi posibil" a unei noi anchete asupra naufragiului.

Numeroase teorii privind cauzele naufragiului circulă de ani de zile, printre care cea a coliziunii cu un submarin și cea a unei explozii la bord.

Sursa:Agerpres

Tags

Alte Noutati

LIVE: Bună dimineața, România!
Meteo Chișinău
8,29
Cer acoperit de nori
Umiditate:99 %
Vint:4,63 m/s
Fri
9
Sat
10
Sun
8
Mon
7
Tue
11
Arhivă Radio Chișinău