Ministerul Educației nu poate să mențină pedagogii în școli
-
22 Noiembrie 2016 16:18
Statul și, în mod special, Ministerul Educației, nu a reușit să asigure necesitatea de cadre didactice în școlile din Republica Moldova, în conformitate cu Strategia de dezvoltare a educației pentru anii 2014-2020.
Un raport al Curții de Conturi arată că măsurile de stimulare a tinerilor specialiști pentru ca aceștia să aleagă pedagogia nu sunt eficiente.
Auditul Curții de Conturi arată că banii pe care îi alocă autoritățile pentru a finanța locurile bugetare pentru studenți nu își au efectul scontat, pentru că doar 1 din 19 dintre absolvenți care studiază la buget sunt repartizați în câmpul muncii conform necesităților statului. Este vorba, în mare parte, de studenții facultăților de pedagogie.
Totodată, nici acești absolvenți nu rămân prea mult timp la locurile de muncă unde sunt repartizați, deși beneficiază de o serie de facilități, precum o sumă de 30 de mii de lei oferită pe parcursul a 3 ani.
„În perioada 2012-2015, doar 41,9 la sută sau 1293 din 2631 de absolvenți cu profil pedagogic repartizați au fost angajați de facto în câmpul muncii, conform necesităților statului. În aceeași perioadă, 44 de tineri au părăsit sistemul educațional până la expirarea termenului de 3 ani. Ministerul Educației nu a reușit să asigure un echilibru între cererea și oferta de cadre didactice, să sporească atractivitatea profesiei de pedagog și să stimuleze menținerea cadrelor didactice tinere în sistem”, a constatat raportorul Curții de Conturi, Aurel Chiosa.
Ministrul Educației, Corina Fusu, a recunoscut că pedagogia nu este o meserie atractivă, dar a arătat cu degetul spre alte autorități. Ea a menționat faptul că universitățile sunt responsabile de angajarea în câmpul muncii a absolvenților, iar autoritățile publice locale – de crearea condițiilor de trai adecvate pentru tinerii pedagogi.
„Tinerii specialiști, chiar dacă beneficiază de suma de 30 de mii de lei, dacă lucrează 3 ani după repartizare la locul de muncă, ei își doresc și un mediu socio-cultural adecvat – să existe drumuri, infrastructură, canalizare, apă caldă”, a precizat Corina Fusu.
Raportul de audit mai arată că gradul de acoperire a locurile vacante în 2016 a fost de 61 la sută. De asemenea, s-a constat o discrepanță considerabilă între salariile tinerilor specialiști și a celor cu un stagiu de muncă mai mare. Ministrul Educației a spus, în acest sens, că urmează să fie elaborată o metodologie de salarizare, în funcție de performanțe, dar nu a precizat când ar putea fi aceasta implementată.