Mai mult de jumătate din serviciile publice sunt digitalizate total sau parțial. Doina Nistor: Cetățenii nu mai aleargă de la o instituție la alta, pentru că statul este la un click distanță
-
15 Aprilie 13:38
Rep. Moldova își propune ca până la sfârșitul acestui an să digitalizeze serviciile publice pentru mediul de afaceri în proporție de 75%, iar până în 2030 să devină un stat sută la sută digital. Republica Moldova marchează 15 ani de transformare digitală, perioadă în care digitalizarea serviciilor publice a generat economii de peste 41 de miliarde de lei, echivalentul a 3% din PIB, după cum susțin autoritățile, transmite Radio Chișinău.
În prezent, mai mult de jumătate din cele peste 600 de servicii publice sunt digitalizate total sau parțial și sunt disponibile 24 de ore din 24, din orice colț al lumii.
Directoarea Agenției de Guvernare Electronică, Nicoleta Colomeeț, a declarat că anul 2025 este unul simbolic pentru instituție, marcând 15 ani de activitate și finalizarea celui de-al doilea proiect major implementat cu sprijinul Băncii Mondiale.
„Ne-am propus să spunem că sărbătorim 15 ani de transformare digitală — dar nici măcar o săptămână nu ne-ar ajunge ca să trecem prin tot ce s-a realizat în acest timp. Sute de oameni, sute, și-au adus aportul la ceea ce avem astăzi: infrastructură solidă, platforme funcționale, peste 300 de servicii publice digitale și cele 12 E-muri din structura guvernamentală. Transformarea digitală nu se întâmplă în izolare. Avem nevoie de parteneri puternici și de cooperare, atât la nivel instituțional, cât și cu mediul privat și partenerii strategici internaționali”, a spus Nicoleta Colomeeț.
66% din serviciile pentru afaceri și 54% din cele pentru cetățeni sunt deja disponibile online, iar 86% dintre cererile depuse de antreprenori în 2024 au fost transmise digital, a declarat ministra Dezvoltării Economice și Digitalizării, Doina Nistor. Ea a subliniat că 17 instituții publice au reușit digitalizarea completă a serviciilor pentru antreprenori, iar 24 de instituții continuă procesul de transformare digitală. În contextul aderării la Uniunea Europeană, tranziția digitală este o oportunitate majoră de a accelera parcursul european al țării, a subliniat ministra.
„Moldova digitală, astăzi, înseamnă că cetățenii nu mai aleargă de la o instituție la alta, pentru că statul este la un click distanță, statul este online. Cel mai elocvent exemplu este EVO, aplicația care reunește cele mai importante servicii publice, atât pentru cetățeni, cât și pentru antreprenori. În EVO, de exemplu, găsim portofelul digital cu buletinul de identitate și permisul de conducere. Tot în EVO, antreprenorii pot solicita compensații pentru energia electrică, un serviciu extrem de actual, mai ales în acest an, pentru Republica Moldova. Posibilitățile sunt multe, iar aplicația este într-o continuă evoluție”, a precizat Doina Nistor.
Ministra Dezvoltării Economice și Digitalizării a anunțat că Guvernul urmează să aprobe Programul de implementare pentru anii 2025–2027 al Strategiei de Transformare Digitală a Republicii Moldova. Noul program vizează construirea unei societăți digitale dinamice și incluzive, cu infrastructură tehnologică avansată, cetățeni împuterniciți digital și un guvern complet digitalizat. Totodată, se va pune accent pe sprijinirea mediului de afaceri în valorificarea oportunităților digitale și încurajarea inovației.

