Întreprinderile din Republica Moldova vor să cucerească piața externă
-
30 Octombrie 2013 14:13
Întreprinderile mici și mijlocii din Republica Moldova încearcă să pătrundă și pe piețele externe, susținute fiind de o serie de programe ale Băncii Mondiale.
Între sectoarele care s-au orientat în ultimul timp spre exportul produselor și al serviciilor se numără tehnologiile informaționale și industria ușoară.
Andrei Mârza este directorul unei întreprinderi de confecții, rezidentă a incubatorului de afaceri de la Soroca, din anul 2009. Beneficiind de sprijinul și facilitățile incubatorului, a reușit să angajeze 30 de persoane și să producă pentru diferite companii străine. Deocamdată produsele exportate poartă eticheta altor mărci, însă antreprenorul spune că își dorește să lanseze propria linie de producție.
Managerul de proiect al incubatorului de afaceri de la Soroca, Lucia Ușurelu, a menționat că în prezent o altă companie din cadrul acestuia, din domeniul tehnologiilor informaționale, se pregătește să își exporte serviciile.
Cea mai mare parte a serviciilor oferite de companiile din domeniul IT din Republica Moldova este exportată, pentru că acestea sunt mai puțin solicitate pe piața internă, a subliniat directorul executiv al Asociației companiilor private din domeniul TIC, Ana Chirița.
Deocamdată, numărul întreprinderilor mici și mijlocii care își exportă marfa este mic, acestea fiind nevoite să facă față mai multor provocări, precum lipsa forței de muncă calificată, a tehnologilor avansate și a standardelor de calitate corespunzătoare, a declarat directorul Organizației pentru dezvoltarea IMM-urilor, Iulia Iabanji.
ODIMM le oferă micilor antreprenori servicii de garantare pentru accesarea creditelor, prin care statul își asumă o parte din risc pentru împrumutul acordat de bănci agenților economici, a adăugat Iulia Iabanji. De anul acesta, de serviciul de garantare a creditelor pot beneficia și exportatorii.