Între anii 2010-2019, CFM a fost deposedată de active prin diferite metode, comisie
-
24 Februarie 2021 11:22
De-a lungul anilor 2010-2019, întreprinderea de stat „Calea Ferată a Moldovei” a fost deposedată de active, prin diferite metode. Este vorba despre achiziționarea pieselor și a motorinei la prețuri exagerate, despre furtul de motorină și deposedări de terenuri și chiar și de bucăți de peroane. Acestea sunt câteva dintre concluziile preliminare ale comisiei parlamentare create pentru a analiza situația economico-financiară la CFM și rezultatul activității ramurii de transport feroviar pentru perioada 2010-2020, transmite IPN.
Într-o conferință de presă, deputatul Partidul Socialiștilor, Oleg Lipskii, care este președintele Comisiei, a declarat că, la 20 de zile de la crearea comisiei, au fost recepționate răspunsuri de la mai multe instituții de stat. Din răspunsul de la Centrul Național Anticorupție reiese că, timp de zece ani, au fost deschise mai multe dosare penale, însă nimeni nu a fost tras la răspundere. Răspunsurile și audierile reprezentanților Serviciului de Informații și Securitate arată că atât ministerul de resort, Guvernul, cât și Agenția Proprietății Publice au fost informați în toți acest ani despre situația reală de la întreprindere.
Potrivit parlamentarului, cel mai grav este faptul că, între anii 2015-2019, au fost puse în aplicare scheme prin care de la CFM s-au estorcat sume enorme de bani. În consecință, a fost pierdut un volum mare de tranzit de mărfuri prin Moldova. Clienții au migrat spre sectorul transportului naval. Deputatul a mai spus că ultima lovitură pentru întreprindere a fost pandemia COVID-19, în urma căreia volumul de lucru al CFM a scăzut cu 33% în 2020, comparativ cu 2019. Potrivit lui, mai multe detalii despre concluziile comisiei se vor regăsi în raportul care va fi prezentat Parlamentului.
Într-o postare pe Facebook, deputatul Partidului Platforma Demnitate și Adevăr, Alexandru Slusari, a declarată că, după audierea în comisie a reprezentanților SIS, s-a convins că singura soluție de salvare a întreprinderii ar fi ca Guvernul să declare urgent Calea Ferată drept obiect strategic cu subordonare directă executivului, fără participarea Agenția Proprietății Publice. „Urmează să fie elaborat imediat un plan anticriză privind asanarea întreprinderii. În caz contrar, Calea Ferată riscă să fie falimentată în câteva luni”, mai spune Slusari.