Interviu | Ion Sterian, directorul Transgaz: Rețelele de transport sunt operate de o companie din România pentru că este singura țară care a investit în sistemul de transport al gazelor în R. Moldova (AUDIO)

  • 19 Septembrie 2023 10:34
0%
00:00:00
00:00:00

Operatorul rețelei naționale de transport al gazelor din România, Transgaz, începe de astăzi, 19 septembrie, prin subsidiara sa, Vestmoldtransgaz, să opereze sistemul de transport al gazelor din Rep. Moldova, inclusiv în zona transnistreană. Se întâmplă după ce Moldovatransgaz, filială a Moldovagaz (care aparține în proporții de peste 60% concernului rus Gazprom) nu a îndeplinit cerințele de unbundling (separarea activităților de transport, distribuție și furnizare), fapt care a condus la modificarea cadrului legislativ din Republica Moldova pentru a se asigura securitatea energetică a țării precum și alinierea la cadrul normativ european.

Într-un interviu pentru Radio Chișinău, realizat de Ina Guțu, directorul Transgaz, Ion Sterian, vorbește despre cum a ajuns România să preia rețelele de transport al gazelor din Rep. Moldova. Este singura țară din UE și vecinătate care a investit în sistemul de transport al gazelor în Rep. Moldova, obținând astfel licență pentru sistemul de operare, dispecerizare și exploatare a rețelelor naționale, alături de Moldovatransgaz. 

Oficialul dă asigurări că în următorii cinci ani vor fi făcute investiții în modernizarea rețelelor de transport al gazelor naturale din Rep. Moldova și conectarea la rețea a gospodăriilor care nu au încă acces la aceste resurse.

Radio Chișinău: Transgaz România, prin subsidiara sa din Rep. Moldova, Vestmoldtransgaz, începe de astăzi 19 septembrie, să opereze Sistemul Național de Transport de gaze din Rep. Moldova. Ce înseamnă acest lucru pentru compania pe care o conduceți, iar pe de altă parte, ce înseamnă pentru România în general, faptul că o companie strategică din domeniul energetic preia operarea unui sistem de transport al unei alte țări?

Ion Sterian: „E o noutate, cel puțin, la nivel European. Chiar dacă vorbim majoritar în aceeași limbă - limba română, noi practic suntem două țări cu identitate proprie. România este țară membră a UE, Rep. Moldova este stat candidat de a deveni membru al UE. Aceste lucruri nu se întâmplau dacă în 2017, respectând legislația din Rep. Moldova, nu am fi înființat o companie în Rep. Moldova cu capital sută la sută Transgaz, care se numește Eurotransgaz, care la rândul ei, în 2018, a cumpărat Vestmoldtransgaz.

Am avut și un program de investiții, fără precedent. Practic am construit gazoductul de la Ungheni la Chișinău, plus cele trei rețele de distribuții, în zona Chișinăului. Lucrările ai fost finalizate în 2021 și am fost licențiați ulterior ca al doilea operator de transport din Rep. Moldova. Această companie, membră a grupului Transgaz din Rep. Moldova, a racordat țara la sistemul de transport din România și prin cel din România la sistemul de transport din statele membre ale UE. Rep. Moldova a fost pusă într-o situație favorabilă, pentru că putea să achiziționeze gaze din orice zonă a globului, începând din Norvegia, prin toate țările vestice, Spania, Franța, Italia, prin coridorul Transbalcanic, prin terminalele din Grecia, Turcia. .      

Astăzi Rep. Moldova e în situația să aibă alte surse de aprovizionare cu gaze. Pentru gazoductul Ungheni-Chișinău, investițiile s-au ridicat la circa 100 de milioane de euro. În total Transgaz a investit circa 430 de milioane și iată că ne-a dus în situația aceasta - să preluăm operarea și exploatarea Sistemului Național de Transport din Rep. Moldova, inclusiv regiunea Transnistreană.    

Radio Chișinău: Cum apreciați Dumneavoastră acest eveniment, considerat de experții în domeniul energetic drept un eveniment istoric pentru Rep. Moldova, când rețelele de transport sunt operate de o companie din România?

Ion Sterian: Au fost preluate de o companie  din România pentru că am fost singura țară din UE, sau țările vecine, care a investit în Rep. Moldova, în sistemul de transport. Investind în sistemul de transport, am fost a doua companie după Moldovtransgaz, licențiată pentru sistemul de operare, dispecerizare și exploatare. Altă companie din altă țară nu avea cum să vină să opereze pentru că nu era licențiată în Rep. Moldova, conform legislației în vigoare.

Radio Chișinău: Ce urmează să se întâmple cu rețelele de transport, inclusiv cele din stânga Nistrului? S-a ajuns la un compromis, în urma negocierilor, inclusiv pentru regiunea transnistreană, adică Transgaz, prin subsidiara sa din Rep. Moldova va opera și rețelele din regiunea transnistreană?

Ion Sterian: Da... Păi Transnistria face parte din Rep. Moldova, nu?! Peste 90% din populație sunt cetățeni ai Rep. Moldova. Activitatea se va desfășura cum s-a desfășurat și până acum, și am apreciat și la Moldovatransgaz că au exploatat sistemul de transport în condiții normale. Am fost plăcut surprins de ceea ce am găsit în cea mai mare parte acolo, de cum funcționează sistemul de transport din Rep. Moldova. Nu va fi nici o problemă.  Practic se trece de la un operator la altul.

Radio Chișinău: Vestmoldtransgaz va lua în chirie și va gestiona rețeaua de transportare a gazelor naturale potrivit contractului semnat de reprezentanții companiei cu Moldovatransgaz, la 4 septembrie.  Ați putea să ne explicați ce anume se va întâmpla în anii viitori și dacă ați prevăzut anumite acțiuni pe care le vedeți în perspectivă, anumite investiții.

Ion Sterian: Cu siguranță. Avem un plan de investiții, fiecare operator de transport din UE și din țările non UE au planuri de dezvoltare pe zece ani. Avem un plan de dezvoltare, pe care îl vom îmbunătăți. Noi, în România, avem  un sistem de transport foarte modern. Nu pot să spun că în Rep. Moldova sistemul este vechi și perimat, am găsit lucruri bune ca modernizare, dar până va fi un sistem performant și modernizat din toate punctele de vedere, vom merge cu extinderi de conducte de transport și în zonele neacoperite din Rep. Moldova în așa fel ca cetățenii, economia și serviciile să aibă acces la gaze.

Radio Chișinău: Deci prevedeți investiții în modernizarea infrastructurii rețelei de transport de gaze…

Ion Sterian: Vor fi investiții masive. Vom veni, conform deciziilor emise de Autoritatea de Reglementare Energetică din Rep. Moldova, cu o îmbunătățire a programului de dezvoltare, care va fi transparent, publicat pe site-ul instituției, inclusiv în limba engleză.

Radio Chișinău: Ați spus că urmează să investiți inclusiv în proiecte de gazificare a satelor. Aveți anumite date, cam cât reprezintă localitățile neracordate?     

Ion Sterian: Avem, în planul de dezvoltare, un inel de transport al gazelor în jurul Chișinăului, o conductă de circa 58 de km. Vor fi și de la Ungheni către Nordul țării dar și altele, în urma analizei pe care o vom face.  Totodată, vom vedea și planul pe care l-a avut Moldovatransgaz, cu extinderile de sistem de transport și vom prelua tot ce e sustenabil pentru Rep. Moldova”.

Radio Chișinău: Transgaz România, prin subsidiara sa din Rep. Moldova, Vestmoldtransgaz, operează și exploatează inclusiv gazoductul Iași-Ungheni-Chișinău, devenit, după cum s-a constat,  cel mai strategic obiectiv de infrastructură energetică al Rep. Moldova. În contextul războiului de agresiune nejustificat al Rusiei din Ucraina, gazoductul a oferit Rep. Moldova, atât salvarea, cât și capacitatea de a se desprinde de dependența de decenii pe care a avut-o de gazele rusești, de un singur furnizor. Ați putea să vă referiți la posibilitatea majorării volumelor de gaze livrate prin acest gazoduct, pentru a acoperi  întregul necesar al Rep. Moldova?

Ion Sterian:
Da, Rep. Moldova este într-o situație fericită, prin această interconectare, gazoductul Iași-Ungheni și Ungheni-Chișinău, la construcția căruia, s-a ținut cont de specificațiile tehnice primite de la Ministerul Economiei și Infrastructurii, cum se numea la acea dată.  Dar Rep. Moldova, prin coridorul Transbalcanic mai beneficiază de gaze. Zi de zi, în ultimele două luni, se transportă gaze către Rep. Moldova prin coridorul transbalcanic, prin  punctul de interconectare Isaccea-Orlovka, fiind pe partea cealaltă a graniței, precum și Vulcănești și Căușeni. Deci, nu se pune problema volumelor de gaze livrate, problema e să aibă cine le consuma în Rep. Moldova. Acest lucru înseamnă investiții în economie, racordări de localități la gaze pentru populație, pentru instituțiile publice -  școli, primării, grădinițe, spitale și așa mai departe.       

Radio Chișinău: Ați putea să vă referiți puțin la câteva cifre legate de transportul de gaze prin acest gazoduct anul trecut și previziuni pentru viitorul sezon rece?       

Ion Sterian: Din câte știu, și din discuțiile cu domnul ministru Victor Parlicov, indiferent de situație, Rep. Moldova la iarnă va avea gaze asigurate. Nu văd nicio problemă ca la iarnă Rep. Moldova să nu aibă gaze. Mai ales că Guvernul și Ministerul Energiei au luat toate măsurile posibile ca să asigure necesarul de gaze pentru iarnă, inclusiv sunt gaze înmagazinate în România”.

Radio Chișinău: Știm că acest gazoduct este foarte important inclusiv pentru a face rezerve, stocuri de gaze, dacă ați putea să vă referiți și la acest capitol.        
Ion Sterian:
Din ce am înțeles, de la domnul ministru, gaze s-au înmagazinat în Ucraina suficiente, pentru circa trei luni de iarnă, unde consumul este mult mai ridicat decât vara. În România, la fel sunt stocate niște volume de gaze. Am participat acum vreo zece zile la Salonic,  alături de domnul ministru Parlicov, la reuniunea OTS-urilor,  unde Vestmoldtransgaz va deveni co-semnatar a acestui memorandum. Noi, Guvernul României, începând cu Primul Ministru și cu Ministrul Energiei, de la începutul războiului din Ucraina, tot ce au discutat, a fost despre gazele necesare pentru România  și Rep. Moldova la pachet, inclusiv cu Azerbaidjan și Grecia.

Radio Chișinău:   Aveți preconizată o vizită la Chișinău, cu ocazia preluării rețelelor de transport de către compania pe care o conduceți?

Ion Sterian: Am în plan să vin la Chișinău. Am mai fost pe parcursul ultimilor două luni și am coordonat absolut tot. Într-adevăr, e o zi istorică, atât pentru Rep. Moldova, cât și pentru România să preluăm operarea rețelelor. Practic, Transgaz e ca un deschizător de drumuri pentru alte interconectări, inclusiv pe partea de energie electrică, pentru alte companii care să vină cu investiții strategice în Rep. Moldova. La Chișinău am în plan să vin, să țin o conferință de presă, să prezentăm mass-media din Rep. Moldova sistemul de operare, de transport a gazelor pe care îl preluăm, cum arată, ce vom construi acolo, la nivelul anilor 2025, ce înseamnă gazoductul Ungheni – Chișinău, ce înseamnă stații de măsurare. Am construit gazoductul Ungheni – Chișinău exact cum am construit în România BRUA, și celelalte gazoducte. Practic, cum arată sistemul național de transport din România, așa va fi și sistemul de transport din Rep. Moldova. La fața locului se pot vedea toate investițiile în gazoductul Ungheni – Chișinău. Să nu credeți că e doar o singură conductă acolo.

Radio Chișinău: Ați putea să vă referiți puțin și la domeniul integrării în UE. Interconectarea în domeniul gazelor a salvat Rep. Moldova, după care interconectarea rețelelor electrice prin sistemul ENTSO-E. Practic, Rep. Moldova se integrează în sistemul energetic european.

Ion Sterian: Prin interconectările de gaz și operarea de către Vestmoldtransgaz, Rep. Moldova face primul pas pe calea integrării în UE. Partea de transport de energie electrică, care s-a întâmplat acum mai bine de un an, e al doilea pas. Și la acest capitol Guvernele de pe ambele părți depun eforturi susținute, la fel și companiile de profil, pentru mărirea capacităților de interconectare în domeniul transportului curentului electric.

Radio Chișinău: Racordarea la sistemul energetic european reprezintă de fapt pașii fundamentali în procesul de integrarea la UE, prin aceste linii directe cu România. Înseamnă desprinderea de trecutul sovietic și integrarea ireversibilă în UE...

Ion Sterian: Pe gaze s-a închis subiectul. Pe transport de curent electric există și se lucrează la mărirea, continuarea capacității de transport. Pe partea rutieră, vom avea în curând o autostradă, de la Iași la Chișinău. Comisia Europeană susține mult Guvernul Rep. Moldova, și Rep. Moldova în ansamblul ei. Îmi doresc să se deschidă cât mai repede negocierile și Rep. Moldova să devină parte a Uniunii Europene cât mai repede, pentru un trai mai bun, pentru o viață mai bună și mai sigură, din toate punctele de vedere.

Radio Chișinău: Care ar fi mesajul Dumneavoastră,  din capitala României, de la București pentru cetățeni, cu ocazia acestui eveniment catalogat pe ambele maluri ale Prutului, drept unul istoric - preluarea și începerea operării de către Transgaz România, prin subsidiara sa a rețelelor de transport de gaze din Rep. Moldova?

Ion Sterian: Se va accelera ritmul de racordare a localităților la gaze, atât pentru consumatorii casnici, cât și pentru consumatorii industriali. Va crește gradul de securitate pentru aprovizionare cu gaze pentru iarna viitoare, pentru anii următori. Numai lucruri bune.

Subliniez, cetățenii Rep. Moldova trebuie să fie liniștiți, nu vor fi niciun fel de probleme în aprovizionarea cu gaze.

Vă mulțumim!

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Radiojurnalul de prânz București
Meteo Chișinău
34,24
Cer senin
Umiditate:26 %
Vint:5,66 m/s
Tue
27
Wed
23
Thu
21
Fri
23
Sat
22
Arhivă Radio Chișinău