INTERVIU | Expertul WatchDog Andrei Rusu: Țintele dezinformărilor promovate de Platon și Șor sunt straturile sociale sărace și etniile din Republica Moldova. Scopul este să semene panică în societate și să radicalizeze unele elemente (Audio)

  • 04 Iunie 15:03
0%
00:00:00
00:00:00

Oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon sunt principalii actori care promovează dezinformarea sponsorizată pe Facebook. Doar în luna mai, cei doi au cheltuit aproximativ 31 de mii de euro pentru promovarea falsurilor, arată o analiză a Watchdog. Scopul principal al acestor campanii sponsorizate este de a semăna panică în societate, de a discredita procesul de integrare europeană a Rep. Moldova și de a spăla imaginea Rusiei, spune într-un interviu pentru Radio Chișinău expertul Andrei Rusu, autorul analizei.

Andrei Rusu: - Noi am luat ultimele 30 de zile pentru a vedea cam cât s-a cheltuit pentru promovarea falsurilor pe Facebook. Noi am constatat că cel mai mult a cheltuit Veaceslav Platon - 18 000 de euro - și Ilan Șor, cu 10 pagini, pentru care a cheltuit aproximativ 12 000 de euro. Acestea sunt doar datele publicate în biblioteca de reclame a companiei META, însă, pe Google, unde Veaceslav Platon promovează reclame, nu apar sumele cheltuite și nici pentru ce perioadă au fost promovate Recent, Șor a trecut la o nouă tactică. Dacă înainte noi puteam să observăm cât cheltuie, câte reclame a promovat pe o pagină anonimă, acum el încearcă să șteargă din bibliotecă reclamele rulate și ascunde suma și perioada pentru care s-a sponsorizat această reclamă”.

Radio Chișinău: - Dacă ați putea să vă referiți puțin și la principalele falsuri pe care le răspândesc aceste reclame

Andrei Rusu: - Că Occidentul vrea să bage Republica Moldova în război, ceea ce este un fals, că Uniunea Europeană înseamnă, de fapt, război, asta în contextul în care partidele pro-europene promovează ideea că Uniunea Europeană înseamnă pace. Șor promovează intens Uniunea Economică Eurasiatică a lui Putin ca unică soluție pentru dezvoltarea Republicii Moldova, ceea ce este un fals. Într-o conferință organizată de WatchDog, noi am demonstrat clar că exporturile realizate în Uniunea Eurasiatică sunt mult mai mici decât exporturile în UE. Este pus la îndoială termenul de război hibrid pe care îl duce Rusia împotriva Republicii Moldova. Unii actori încearcă să minimizeze impactul propagandei ruse în Republica Moldova. Ei încearcă să ne spună că este o invenție a guvernării care dorește să lupte cu opoziția, în primul rând cu opamenii lui Șor. Campaniile de dezinformare au avut intensitate și până la anunțul cu referendumul. Acum, propaganda și Kremlinul și-au pus scopul de a împiedica desfășurarea refrendumului pentru integrarea europeană și chiar de a deturna rezultatele în favoarea unui vot negativ. De aceea, luna aceasta ei s-au activat pe direcția că trebuie să discrediteze orice eveniment legat de securitatea Republicii Moldova cum ar fi exercițiile rezerviștilor Armatei Naționale. Toți promovează falsul că Republica Moldova se militarizează. Recent, a fost falsul cu tabăra militară pentru copii la 1 iunie, care a fost depistată pe siteurile de filme piratate. 

Radio Chișinău: -Toate aceste reclame, ce impact au avut

Andrei Rusu: - Numărul de vizualizări se ridică la zeci de mii pe reclamă doar pe Facebook. Din păcate, noi nu putem cunoaște impactul de pe Google. Sunt reclame unde s-au cheltuit 600 de euro, acolo pot exista 600 - 700 de mii de vizualizări. Deocamdată, autoritățile nu au o soluție. Unica ar fi să ne racordăm la Pactul digital al Uniunii Europene adoptat recent, care prevede clar ce se întâmplă atunci când companiile digitale promovează activ dezinformarea și ce pedeapsă primesc ele. Altă metodă ar fi să informăm cum se blochează, cum se raportează aceste reclame. Scopul acestui conținut este să bage panică în societate și, totodată, să radicalizeze unele elemente. Se accentuează pe straturile sociale mult mai sărace sau pe etniile din Republica Moldova.

Context: Deși Statele Unite au introdus sancțiuni împotriva lui Ilan Șor în octombrie 2022, acesta a sponsorizat de atunci prin intermediul a 196 de pagini anonime pe Facebook, 1100 de reclame, cheltuind aproximativ 378 700 de euro.

Veaceslav Platon, care a fost sancționat de către Canada în mai 2023, a cheltuit de atunci 124 300 de euro pentru 810 postări pe pagina sa personală și cea a Natalia Morari, se mai arată în raportul Asociației Watchdog. El a promovat în perioada 25 aprilie – 24 mai anul curent în jur de 84 de reclame cu conținut propagandistic pe pagina sa personală de Facebook și cea a concubinei sale, cheltuind aproximativ 18 400 de euro.

Sursa foto: Agora.md

Tags

Alte Noutati

LIVE: Un pământ și două ceruri cu Ana Bantoș
Meteo Chișinău
32,24
Cer senin
Umiditate:29 %
Vint:2,57 m/s
Mon
27
Tue
28
Wed
30
Thu
31
Fri
31
Arhivă Radio Chișinău