INTERVIU | Directorul ASP, Mircea Eșanu: „Noua carte de identitate conține cel puțin 20 de elemente de securitate care au apărut în ultimii doi ani de zile”
-
02 Aprilie 14:58

Peste 1.200 de cereri pentru obținerea cărții de identitate noi, de model european, au fost înregistrate în primele două ore ale dimineții, în prima zi de perfectare a noului tip de buletin de identitate. Directorul Agenției Servicii Publice (ASP), Mircea Eșanu, spune că noile cărți de identitate, care vor fi oferite gratuit în următorii doi ani, sunt dotate cu mult mai multe elemente de securitate și vor putea fi utilizate ca documente de călătorie în întreg spațiul Uniunii Europene, după aderarea Republicii Moldova. Cetățenii din diaspora pot solicita perfectarea noului act la sediile misiunilor diplomatice din străinătate, mai spune Mircea Eșanu într-un interviu la Radio Chișinău.
Mircea Eșanu: În această dimineață, până pe la orele 10:30, am avut peste 1200 de cereri înregistrate și mai este destul de multă lume care își dorește să obțină noua carte de identitate oferită gratis. Tot gratis emitem semnătura electronică și cititorul de card. O mică remarcă: acest milion de cărți de identitate pe care noi le vom oferi gratis, cu siguranță, acoperă o perioadă de cel puțin doi ani și încurajez lumea să se programeze, ca să piardă cât mai puțin timp în sediile Agenției Serviciilor Publice.
Radio Chișinău: Care vor fi beneficiile acestei noi cărți de identitate pentru cetățenii Republicii Moldova, cu precădere pentru antreprenori, oamenii de afaceri?
Mircea Eșanu: Dincolo de faptul că ne dorim ca documentul național al cetățeanului să fie unul „euroconform”, va fi posibil, o dată cu aderarea, să fie utilizat în calitate de document de călătorie. Astăzi, în UE, putem călători doar cu pașapoarte. Eu sper, într-o perioadă de câțiva ani, să putem călători inclusiv cu cartea de identitate.
Un al doilea mare beneficiu — și acesta poartă un caracter imediat — este accesul la serviciile electronice. Pe cartea de identitate va fi înscrisă și semnătura electronică, iar astăzi noi deja avem, la nivel de țară, aproape 300 de servicii publice pe care noi, cetățenii, le putem accesa prin intermediul acestei semnături. Vă puteți vizualiza toate datele cu privire la contribuțiile fiscale, să vedeți cam care ar fi pensia, calculatorul de vârstă și contribuții sociale. Puteți face o tranzacție de vânzare-cumpărare a unei mașini, puteți să înregistrați o afacere de la distanță. Sunt doar câteva din serviciile pe care le prestează, în prezent, agenția. Dar mai există o multitudine de servicii prestate de alți operatori.
De exemplu, la Cadastrul Bunurilor Imobile vă puteți înregistra sau solicita extrasele. Notarii pot înregistra date în registrul bunurilor imobile în locul cetățenilor care cumpără sau vând un bun imobil. Cazierele judiciare, extrasele de pe acte de stare civilă, depunerea dosarelor pentru subvenții în agricultură — toate pot fi făcute cu ajutorul semnăturii digitale, de pe sofa, din sufrageria dumneavoastră.
Ne dorim astfel, inclusiv prin acest instrument de gratuitate a cărții de identitate, să dotăm cât mai mulți cetățeni cu acces la aceste servicii.
În mod special, conaționalii din diasporă, care nu întotdeauna au posibilitatea să vină acasă pentru a solicita acte sau să și le perfecteze.
În prezent, Agenția poate, pentru cineva din diasporă care, întâmplător, și-a pierdut permisul de conducere, să îi ofere această posibilitate de reemitere a permisului de conducere de la distanță și să îl expedieze cu ajutorul serviciului de livrare MDelivery — adică un serviciu poștal — în țara în care locuiește acea persoană.
Semnătura electronică de pe cartea de identitate va avea o valabilitate de 5 ani, cu posibilitatea de reemitere a acesteia, deci o formă de a păstra legătura cu statul și a statului cu cetățenii săi.
Radio Chișinău: Cetățenii din diaspora vor trebui să aplice în Republica Moldova sau vor putea și în străinătate?
Mircea Eșanu: Cartea de identitate nouă poate fi solicitată și în secțiile consulare. Am procurat și donat echipament specializat pentru prelevarea datelor biometrice, adică fotografia, semnătura, amprentele digitale. În această săptămână o să livrăm inclusiv echipament, ca în secțiile consulare să se poată emite și semnătura electronică celor care vor veni să-și ridice cărțile de identitate. În principiu, în majoritatea secțiilor consulare ale Republicii Moldova deja pot fi depuse cereri pentru cărțile de identitate.
Radio Chișinău: Această semnătură digitală va fi emisă în procesul de emitere a noului buletin sau va trebui să fie obținută în prealabil?
Mircea Eșanu: Intenția noastră este să integrăm complet acest proces. Conform rigorilor europene, semnătura trebuie emisă și înscrisă pe card în prezența persoanei. Deci persoana, când se va apropia să-și ridice noua carte de identitate, fie în centrele Agenției Servicii Publice, fie în secțiile consulare, în procesul eliberării, se va genera și se va înscrie și semnătura electronică pe care o poate utiliza.
Radio Chișinău: Cum se încadrează acest instrument în procesul propriu-zis de integrare a Republicii Moldova în Uniunea Europeană?
Mircea Eșanu: Documentele naționale și documentele de călătorie sunt elemente importante în procesul de negociere a statului, și aici noi nu prea avem foarte mult de ales. Sunt un șir de trei regulamente europene care sunt cu transpunere obligatorie și necondiționată de către țara care pretinde să adere la statutul de membru al Uniunii Europene. Cartea de identitate pe care o vor primi, în viitorul apropiat, cetățenii corespunde, în proporție de 99%, acestor condiții. Unicul element la care, deocamdată, nu suntem conformi este faptul că nu avem încă steagul Uniunii Europene pe designul cărții de identitate. În rest, toate aspectele care țin de câmpurile de date, tipurile de date pe care le expunem, securitatea chip-ului, elementele de securitate grafice, vizibile și non-vizibile, corespund întru totul regulamentului european.
Radio Chișinău: Noua carte de identitate va avea un nivel sporit de securitate. Va putea, eventual, avea efect și asupra prevenirii corupției electorale, una dintre marile probleme ale Republicii Moldova în contextul proceselor electorale care se așteaptă, care se întâmplă firesc?
Mircea Eșanu: Consumăm aceleași informații publice. Ce pot să vă spun este că, în extrem de puține cazuri, corupția electorală a implicat falsificarea de acte de identitate cu care se legitimează cetățenii atunci când pășesc în secția de vot. Totuși, trebuie să înțelegem că tehnologiile de acum 10 ani devin din ce în ce mai accesibile pentru potențialii falsificatori. Și atunci există o periodicitate firească, aș spune, în care noi împrospătăm elementele de securitate, care devin mai sofisticate — cele care au fost cumva patentate relativ recent și care nu sunt accesibile publicului larg.
Or, cartea nouă de identitate conține cel puțin 20 de elemente de securitate care au fost introduse sau pot fi produse de companii de renume în ultimii doi ani. Vorbim de vopsele, cerneluri, imprinturi, inclusiv chipuri de securitate, care contribuie și ele la sporirea, pe de o parte, a confidențialității, iar pe de altă parte, la siguranța acestui document.