INTERVIU | Actrița de teatru și film, Maia Morgenstern: „Îmi place să fiu avocatul personajului” (Audio)
-
10 Septembrie 18:55
Teatrul Evreiesc de Stat din București s-a aflat la Chișinău în calitate de invitat special la Zilele Europene ale Culturii Evreiești. Actrița și directoarea teatrului, Maia Morgenstern, alături de prim solistul în trupa de balet a Teatrului de Revistă „Constantin Tănase” din România au jucat pe scena teatrului Național „Mihai Eminescu” spectacolul „Mic și-al dracu”, în seara zilei de luni, 9 septembrie, gustat de publicul de la Chișinău.
Emblematica actriță de film și teatru, Maia Morgenstern a oferit un interviu în exclusivitate pentru „Radio România Chișinău” pe care vă invităm să-l ascultați:
Radio Chișinău: O avem alături pe inegalabila actriță de film și teatru din România, Maia Morgenstern.
Maia Morgenstern: Vă mulțumesc pentru frumoasa descriere, pentru frumoasa primire! Mulțumesc Teatrului Național! Vorbele sunt palide pentru a exprima toată dragostea și mulțumirea pentru Teatrul Național.
Radio Chișinău: Cum v-ați simțit pe scena din Chișinău în această seară?
Maia Morgenstern: Am ajuns la prânz și direct am aterizat în teatru. Toată lumea ne-a așteptat cu atâta dragoste, cu atâta atenție, toată lumea și-a dat concursul. Toată lumea a vrut și a putut să ne ajute. Acest spectacol s-a putut desfășura în condiții optime, cu dragoste, cu profesionalism, cu grijă, cu toată inima și în condiții foarte bune, pentru că a existat colaborare, înțelegere, dorință de la domnul director până la bunii noștri colegi, tehnicieni. Toată lumea a conlucrat astfel încât spectacolul să aibă loc. Mulțumesc și Ministerului Culturii al Rep. Moldova. Mulțumesc domnului ministru, care m-a sunat personal și m-a invitat. Deși, aveam alt program, aveam altceva planificat cu mult timp înainte, le-am dat pe toate la o parte, le-am pus în cui, pentru că am venit să prezint spectacolul „Mic și-al dracu”, o producție a Teatrului Evreiesc de Stat.
Radio Chișinău: În această seară ne-am apropiat România și Rep. Moldova pe domeniul cultural.
Maia Morgenstern: Suntem iarăși împreună și nu e singura dată. Ocaziile și întâmplările fericite se succed. Am călătorit în același avion cu colegi de la Teatrul Național pentru a veni la Reuniunea Teatrelor NaționaleRomânești cu spectacole atât de iubite și atât de respectate. Actori ai Teatrului Național sunt aici la Chișinău a câta oară. Și prea puțin! Cu duioșie glumesc. Ne face plăcere! Ne face bine! Suntem aici ca acasă!
Radio Chișinău: Ați jucat într-o varietate de filme și spectacole de teatru, de la „Cabaret” (Andreea Vulpe, 1989) la „Dama cu camelii” (Răzvan Mazilu, 2004), și de la „Balanța” (Lucian Pintilie, 1992) la „Capra cu trei iezi” (Victor Canache, 2022). După ce tehnici actoricești v-ați ghidat în filme vs teatru? De asemenea, cu riscul de a cădea în banalitate, vă întreb dacă vă regăsiți mai mult în lumea teatrului sau a filmului?
Maia Morgenstern: Am avut șansa, am avut norocul și sunt profund recunoscătoare acestui lucru, să mă întâlnesc, să colaborez și să exist în proiecte în filme si spectacole de teatru pe cât de numeroase, pe atât de diverse, producții internaționale, producții studențești, producții ale studenților. Cu mare bucurie îmi amintesc de filmul „Capra cu trei iezi”, regizorul mi-a fost student, Victor Răzvan Canache. (...) M-a invitat, mi-a propus rolul principal din filmul „Capra cu trei iezi”. Cui îi trebuie asemenea film? Să ajutăm un student. Am făcut un scurtmetraj. Am ajutat absolut pro-bono. Filmul s-a bucurat de un răsunet și de o apreciere peste tot în România și, după știința mea, depășind granițele României. Nu vreau să par lipsită de modestie. Mă gândesc și la „Balanța”, și la „The passion of the Christ”, chiar la filmele studențești pe care le știm sau nu le știm. Sunt exerciții de stil fiecare dintre ele. Sunt abordări sau tehnici diferite. Urmează un film, o comedie cu tehnici diferite, le abordăm și într-un spectacol de teatru, de comedie, de musical, de tragedie, de dramă, o comedie bulevardieră, un spectacol în versuri. Sunt tehnici, dar și mode diferite. Sunt alte cerințe în funcție și de universul estetic al regizorului. Până la urmă e o poveste care ne străduim să o facem adevărată, cu mijloace și tehnici specifice teatrului sau filmului.
Maia Morgenstern a vorbit despre plăcerile profesiei, în mod special, despre plăcerea a fi „avocatul personajului”.
„Îmi place să descopăr universul ținut secret al personajului. Îmi place să fiu avocatul personajului, în mod special, atunci când sunt chemată să interpretez personaje negative. Am nevoie să caut motivația personală, oricât ar fi de rău și de abject”, a spus actrița.
De asemenea, actrița a oferit câteva sfaturi tinerilor actori aspiranți și a subliniat importanța de a gândi critic, pe care a cultivat-o în familie și a desăvârșit-o în cadrul studiilor făcute la UNATC.
„Cred că respectul de sine și universul cultural sunt două aspecte ce nu fac rău deloc, chiar fac foarte bine. Să știi exact unde ești, ce e cu tine, ce e da, ce e nu, ce ai de lucrat, de rafinat, de șlefuit la tine și să te informezi în permanență. E foarte frumos și foarte sănătos să gândești singur, având multe date”.
Maia Morgenstern a jucat într-o varietate de filme și spectacole de teatru, printre care filmul „Patimile lui Hristos” în regia lui Mel Gibson, care i-a adus faimă internațională, filmele „Balanța” (Lucian Pintilie, 1992) și „Patul lui Procust” (Victoria Meșină, Sergiu Prodan, 2002) și spectacolele „Cabaret” (Andreea Vulpe, 1989) și „Dama cu camelii” (Răzvan Mazilu, 2004). A câștigat multe premii și distincții valoroase, cele mai notabile fiind Ordinul național „Pentru merit” în grad de Comandor (2000), Ordinul național „Pentru merit” în grad de Mare Ofițer (2018), Premiul de excelență TIFF (2022), „Actrița și Femeia anului 2023” pentru filmul „Balanța” (Parlamentul European de la Strasbourg) și a fost distinsă cu ordinul regal „Ordinul Nihil Sine Deo” de către Președintele Franței în 2013.
Interviul a fost realizat de Victoria Cernea și Eva Fruntașu.