Inițiativa lui Ion Ceban de a cumpăra 100 de autobuze noi cu motor diesel din Belarus, criticată de experți și ecologiști

  • 06 Martie 2020 13:32
Inițiativa lui Ion Ceban de a cumpăra 100 de autobuze noi cu motor diesel din Belarus, criticată de experți și ecologiști

Proiectul privind procurarea unui lot de 100 de autobuze noi cu motor diesel din Belarus, promovat insistent de primarul Capitalei, este criticat de către experții și ecologiști.

Modalitatea de cumpărarea a acestor unități de transport ridică semne de întrebare, mai mult, aceste autobuze poluează excesiv mediul înconjurător, atenționează experții. Relatează Aliona Savca.

În timp ce mai multe metropolele europene renunță la transportul cu motor diesel, autoritățile locale din Chișinău vor să cumpere o sută de autobuze cu motorină, proiect criticat de fostul primar al Capitalei, Dorin Chirtoacă. El atenționează asupra impactului negativ pe care îl au motoarele diesel asupra mediului înconjurător.

„Dacă noi asamblăm troleibuze și am început să asamblăm și troleibuze fără fir, pe baterii, care pot circula în toate suburbiile Chișinăului, care este sensul ca în secolul XXI, când toată Europa interzice deja transportul pe bază de motoare diesel, interzic nu doar autobuzele, interzic și mașinile private, pentru că poluează și avem atâtea probleme cu mediul, de ce în momentul când se interzice în Europa, la noi abia vor să le aducă și să le asambleze”, a afirmat Dorin Chirtoacă. 

Autoritățile locale din municipiul Chișinău trebuie să extindă liniile de troleibuz, consideră și reprezentantul Mișcării Ecologiste din Moldova, Vladimir Garaba.

„Ar fi fost bine să fie motoare electrice sau cel puțin hibrid. Dacă este să vorbim despre autobuze-troleibuze, sigur, am părerea că trebuie de făcut accent pe troleibuze. Dacă este posibil de deschis noi rute de troleibuze, incluziv, de cele care au propulsie autonomă cu condiția de micșorare a numărului de autobuze cu motorină care circulă astăzi prin oraș și chiar care vor fi noi. Nu știu de ce, Primăria nu a luat în calcul de a lărgi rutele de troleibuze”, susține Vladimir Garaba.

Experții critică și lipsa de transparență în procesul de negocieri privind cumpărarea autobuzelor din Belarus. Potrivit  expertului din cadrul Institutului pentru Politici și Reforme Europene, Stanislav Ghilețchi, Primăria urma să elaboreze un caiet de sarcini și să organizeze o licitație publică.

„Modalitatea de cumpărare a acestor autobuze ridică mari semne de întrebare. Cumpărarea acestor autobuze doar în baza unei înțelegeri, nu contribuie la acea utilizare eficientă a banului public. Desigur, modernizarea parcului rulant este o necesitate stringentă.  Dar acum, din nou, apar aceste întrebări. De ce 100 de autobuze? De ce acest tip de autobuze? De ce asamblare? De ce model diesel? Dacă am fi organizat o licitație publică, ar trebui să examinăm și alte oferte, ar trebuie să facem un caiet de sarcini să vedem care este impactul asupra mediului, care sunt necesitățile primăriei”, a subliniat expertul.

Subiectul privind inițierea negocierilor în vederea achiziționării unui lot de autobuze noi din Belarus urmează să fie discutat la ședința CMC din 10 martie, după ce majoritatea a respins acest proiect la ședința trecută, proiectul fiind dur criticat de consilierii PPDA.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Matinal cu Victoria Cușnir și Sergiu Scânteian
Meteo Chișinău
-2,26
Ceață
Umiditate:99 %
Vint:1,03 m/s
Thu
4
Fri
5
Sat
6
Sun
4
Mon
3
Arhivă Radio Chișinău