Inginer de vehicule curate: Este inacceptabil, 3 din 4 mașini diesel Volkswagen poluante din UE nu au fost încă rechemate pentru remedii

  • 29 Mai 2019 16:15
Inginer de vehicule curate: Este inacceptabil, 3 din 4 mașini diesel Volkswagen poluante din UE nu au fost încă rechemate pentru remedii

Trei din patru mașini diesel Volkswagen poluante din Uniunea Europeană (UE) încă nu au fost rechemate pentru remedii, situația fiind mai gravă pentru consumatorii din Europa Centrală și de Est, unde doar 55% din automobilele grupului german au fost retrase, comparativ cu 83% în Europa de Vest, arată o nouă analiză realizată de Federația Europeană pentru Transport și Mediu (T&E) și transmisă AGERPRES.

'Ritmul de melc în a curăța automobilele diesel din Europa este inacceptabil. Industria a avut patru ani de la scandalul diesel, dar nu și-a îndeplinit angajamentele de a repara automobilele manipulate. Este timpul ca guvernele să facă rechemări obligatorii în întreaga Uniune Europeană. Acest lucru nu necesită noi legi, ci doar voință politică. Piața unică a Uniunii Europene nu există atunci când vine vorba de emisiile de la automobile. Ea funcționează doar pentru vânzarea de autoturisme, dar nu pentru a le rechema atunci când lucrurile merg prost. Nu trebuie să existe cetățeni de mâna a doua în Europa. Fiecare european are dreptul egal la aer curat. Recenta 'foaie de parcurs a UE privind vehiculele curate' arată că guvernele și industria știu exact ce trebuie făcut, trebuie doar să înceapă implementarea', atrage atenția Florent Grelier, inginer de vehicule curate la T&E. 

Analizele noilor date ale Uniunii Europene relevă faptul că doar 10 milioane din cele 43 de milioane de automobile și camionete extrem de poluante care au fost prinse în scandalul emisiilor Dieselgate au fost retrase începând cu anul 2015 și, deși aceste măsuri necesită doar o soluție extrem de ieftină și cel mai puțin eficientă - reparația softului, problema nu va fi finalizată în următorii doi ani.

La nivel european, situația este și mai gravă pentru consumatorii și pentru sănătatea publică din Europa Centrală și de Est, unde doar 55% din automobilele grupului Volkswagen au fost retrase, comparativ cu 83% în Europa de Vest. 

În rândul acestor state, România este țara cel mai grav afectată din UE, cu doar 37% rechemări ale mașinilor Volkswagen prinse cu software trișor. Realizatorii analizei de specialitate consideră că dieselurile poluante și nereparate sunt livrate chiar în aceste țări estice, precum România, deoarece sunt din ce în ce mai mult supuse interdicțiilor în orașe occidentale, precum Paris, Madrid și Hamburg. Peste 350.000 de mașini diesel second-hand extrem de poluante, în principal din Germania, au fost exportate în România numai în 2017. 

'Protejarea cetățenilor de efectele nocive ale emisiilor de la diesel-urile poluante nu trebuie să o facă doar UE. Statele membre est-europene și, în special, România au obligația să ia măsuri urgente la nivel guvernamental: imporți mașină diesel la mâna a doua numai dacă a fost în prealabil rechemată. Mai mult, a sosit timpul ca orașele mari din România, precum București, Brașov, Iași, Cluj sau Timișoara, să ia măsuri locale drastice: stabilirea de zone cu emisii zero (sau emisii scăzute) sau chiar, mai radical, interzicerea accesului diesel-urilor poluante pe teritoriul orașului. E timpul ca primarii să fie mai preocupați de incidența bolilor respiratorii și a cancerului pulmonar în comunitățile lor decât de falsul confort al unui număr restrâns de șoferi', susține Raul Cazan, președintele 2Celsius, organizație membră a rețelei Transport și Mediu de la Bruxelles (T&E).

Datele T&E indică faptul că există încă 43 de milioane de automobile și camionete diesel cu grad ridicat de poluare - principala cauză a depășirilor toxice ale NO2 în zonele urbane - pe drumurile UE. 

La data de 18 martie 2019, Comisia Europeană a publicat o 'foaie de parcurs europeană privind vehiculele curate' care s-a bazat pe lucrul cu experții naționali și a prezentat soluții concrete pentru 'moștenirea' Dieselgate'. În acest context, T&E a analizat foaia de parcurs și a făcut recomandări pentru punerea sa în aplicare.

Federația Europeană pentru Transport și Mediu (T&E) are ca scop promovarea și crearea atât la nivelul Uniunii Europene, cât și la nivel global, de politici pe domeniul transporturilor, bazate pe principii de dezvoltare sustenabilă. Înființată în anul 1990, T&E reprezintă 58 de organizații din 26 de țări din Europa, în special grupuri de mediu și militanți care lucrează pentru politici de transport durabile la nivel național, regional și local.

Entitatea coordonează Coaliția Internațională pentru Aviație Durabilă (ICSA), care are statutul de observator la Organizația Aviației Civile Internaționale (ICAO) și este membră a Coaliției pentru Transporturi Navale (CSC), ce deține statutul de observator în cadrul Organizației Maritime Internaționale (OMI).

Investitorii au pierdut milioane de euro în septembrie 2015, când Volkswagen a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel. Scandalul a costat Volkswagen peste 27 de miliarde de euro.

sursa: AGERPRES

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Ascultă&Călătorește cu Andrei Mîțu
Meteo Chișinău
1,07
Cer senin
Umiditate:83 %
Vint:5,14 m/s
Mon
1
Tue
0
Wed
1
Thu
3
Fri
5
Arhivă Radio Chișinău