Industria auto frânează redresarea economică a Europei Centrale

  • 02 August 2020 14:44
Industria auto frânează redresarea economică a Europei Centrale

Industria auto, una din principalele surse de creștere economică din Europa Centrală, va deveni probabil o importantă piedică în calea redresării economice după criza provocată de pandemia de coronavirus. Până la revenirea vânzărilor la un nivel normal, milioane de familii care au venituri din această industrie vor fi afectate, se arată într-o analiză Reuters, preluată de Agerpres.

Marii producători auto au investit puternic în Europa Centrală după căderea comunismului, profitând de forța de muncă ieftină și eficientă. Sectorul auto a devenit o importantă sursă de investiții străine, de locuri de muncă și de creștere economică.

Însă producția a fost afectată în urma opririi fabricilor, în perioada măsurilor de izolare impuse pentru a ține sub control răspândirea epidemiei, iar multe unități încă nu lucrează la capacitate maximă. Analiștii se așteaptă ca industria auto să fie mai afectată de pandemie decât alte sectoare din Europa Centrală.

Acestea sunt vești proaste pentru Cehia, Ungaria și Slovacia, care sunt în mod special dependente de industria auto.

"Proporțional, ne așteptăm ca acest sector să înregistreze cel mai sever declin din sectorul manufacturier în regiune. Aici este domeniul în care redresarea va fi cea mai lentă, deci ar putea fi unul din principalele obstacole în redresarea economiei", a apreciat Peter Virovacz, economist la ING in Budapesta.

Într-o scrisoare adresată altor state membre UE și instituții UE în aprilie, șefii asociațiilor industriei auto din Cehia, Ungaria, Slovacia și Polonia au informat că în cele patru țări lucrează direct sau indirect 1,3 milioane de persoane în sectorul auto.

Sectorul auto generează 4-6% din PIB-ul Ungariei, o zecime din PIB-ul Cehiei și 13% din PIB-ul Slovaciei.

Dar unii producători auto se așteaptă la un declin al producției în Europa Centrală de 20-25% anul acesta, pe fondul scăderii producției la nivel global, iar probabil redresarea economiilor va fi afectată.

Comisia Europeană se așteaptă în acest an la o contractare de 7% a PIB-ului Ungariei, de 7,8% a PIB-ului Cehiei și de 9% a PIB-ului Slovaciei. Polonia, care este mai puțin dependentă de sectorul auto, ar urma să înregistreze un declin economic de 4,6%.

Producătorii auto au evitat în general concedierile masive în regiune și readuc angajații la muncă, crescând gradual producția, cu respectarea regulilor de distanțare socială.

Grupul auto german Daimler a anunțat că la fabrica sa din Ungaria se lucrează în două schimburi și va fi reintrodus schimbul trei din prima săptămână a lunii august.

Kia Motors Slovacia, subsidiara producătorului auto sud-coreean Kia, vrea să reintroducă schimbul trei din septembrie, în timp ce PSA Slovacia, subsidiara grupului francez PSA, a anunțat că are suficiente comenzi până în toamnă. În Ungaria, Suzuki se așteaptă la o scădere de 20% a producției anul acesta, față de estimările inițiale. Din iulie a reintrodus schimbul doi.

Asociația industriei auto din Cehia previzionează că producția auto va scădea cu o cincime în 2020, iar veniturile în sectorul auto se vor reduce cu cel puțin 215 miliarde de coroane (9,6 miliarde de dolari).

În scrisoarea lor din aprilie, șefii asociațiilor industriei auto din Cehia, Ungaria, Slovacia și Polonia au cerut UE restabilirea lanțurilor de aprovizionare, sprijin financiar și revizuirea cerințelor autorităților de reglementare.

Peter Erdelyi, președintele Asociației importatorilor de mașini din Ungaria, a declarat că încă nu a fost primit un răspuns.

Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a declarat pentru Reuters că orice flexibilitate în domeniul reglementării nu ar trebui să implice o întârziere sau o renunțare la ambițioasele obiective climatice ale UE.

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Lumina cuvântului * Muzică
Meteo Chișinău
-0,6
Cer senin
Umiditate:85 %
Vint:2,57 m/s
Mon
1
Tue
1
Wed
1
Thu
3
Fri
3
Arhivă Radio Chișinău