Indicatorii pieței serviciilor de telefonie fixă au fost în scădere în trimestrul doi al anului 2022
-
19 Septembrie 2022 16:48
În perioada aprilie-iunie 2022, pe piața serviciilor de telefonie fixă a continuat diminuarea numărului de abonați, a traficului de voce și a veniturilor provenite din vânzarea acestor servicii, tendință care este marcată pe piața respectivă de mai mulți ani. Datele statistice privind evoluția pieței de telefonie fixă în perioada respectivă, prelucrate de Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI), arată că numărul de abonați a scăzut cu 2,1% și a totalizat 979,6 mii., volumul traficului de voce s-a diminuat cu 23,8% și a însumat 188,1 mil. minute, iar volumul vânzărilor pe acest segment de piață s-a redus cu 19,2% și a alcătuit puțin peste 69,4 mil. lei.
Potrivit datelor prezentate de furnizorii care activează pe această piață, baza de abonați a SA „Moldtelecom” a scăzut cu 2%, totalizând 875,5 mii, iar baza cumulativă de abonați a celorlalți furnizori alternativi de telefonie fixă s-a diminuat cu 2,2%, însumând peste 104,1 mii. În consecință, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă, raportată la 100 de locuitori ai republicii, a scăzut cu 0,5 puncte procentuale și a constituit circa 37,6%.
Micșorarea volumului traficului de voce în rețelele de telefonie fixă a fost determinată de diminuarea tuturor tipurilor de trafic. Traficul inițiat peste hotarele țării și terminat în rețelele fixe din țara noastră a scăzut cu 37,2%, însumând circa 3 mil. minute, traficul către alte rețele fixe s-a micșorat cu 29,7% (3,3 mil. minute), traficul către rețelele internaționale - cu 28,4% (578 mii minute), iar traficul către rețelele mobile – cu 14,4% (10,8 mil. minute). Urmare a acestei evoluții, traficul mediu lunar (MoU) de voce per abonat s-a micșorat cu 24,3% și a totalizat 93,4 minute.
În rezultatul diminuării vânzărilor pe piața serviciilor de telefonie fixă, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a redus cu 17% și a constituit 23,5 lei. SA „Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de 24,3 lei (în scădere cu 18,1%), iar furnizorii alternativi – un ARPU cumulativ de 16,7 lei (în creștere cu 0,1%), se arată în comunicat.
În urma evoluției indicatorilor menționați mai sus, în perioada de referință, cota de piață a SA „Moldtelecom”, în funcție de cifra de afaceri, a alcătuit 92,4%.