Ilie Bricicaru: „Siguranța rutieră este un complex de acțiuni care includ managementul instituțional, legislația și educația rutieră
-
27 Februarie 2023 15:00
În municipiul Chișinău de la începutul anului 2023 au fost înregistrate 144 de accidente rutiere, în consecință 7 persoane au decedat, iar 172 de persoane au fost traumatizate. Principalele cauze ale numărului mare de accidente rutiere în Rep. Moldova sunt nerespectarea regulilor de circulație, dar și infrastructura proastă, scrie Radio Chișinău.
Doi bicicliști au fost tamponați de un automobil în apropierea localității Stăuceni, iar unul dintre ei, un adolescent, a decedat, o tânără de 26 de ani a fost transportată la spital, în stare gravă, după ce a fost strivită între două mașini - acestea sunt doar unele dintre accidentele grave care au avut loc în ultimele săptămâni în Chișinău.
Mai mult de jumătate din decesele provocate de accidentele rutiere se referă la participanții vulnerabili în trafic: pietoni, bicicliști și motocicliști. Natalia Golovco ofițer de presă la inspectoratul Național de Securitate Publică, a declarat pentru Radio Chișinău că cel mai des cauza acestor accidente este viteza neadecvată:
„În municipiul Chișinău de la începutul anului 2023 au fost înregistrate 144 de accidente rutiere, în consecință 7 persoane au decedat, iar 172 de persoane au fost traumatizate. În aceeași perioadă, pe tot teritoriul țării au avut loc 266 de accidente rutiere soldate cu 27 de persoane decedate și 318 persoane traumatizate. Principala cauză a acestor accidente rutiere este viteza neadecvată, neacordarea priorității pietonilor, traversarea neregulamentară a drumului de către pietoni, neasigurarea la schimbarea benzii și starea de ebrietate la volan”, a declarat Natalia Golovco.
Pe lângă factorul uman, infrastructura rutieră care nu este respectată în Rep. Moldova, reprezintă o altă cauză a accidentelor, spune directorul Observatorului de Siguranță Rutieră din cadrul Universității Tehnice, Ilie Bricicaru. Din cauza infrastructurii prost organizate în R. Moldova, peste 40% din persoanele care își pierd viața anual în urma accidentelor sunt pietoni – unul din cei mai înalți indici în Europa, iar pentru a face o comparație, media europeană nu depășește 25%, a precizat Ilie Bricicaru.
„Siguranța rutieră este un complex de acțiuni care includ managementul instituțional, legislația, educația rutieră și utilizatorii vulnerabili pentru că într-un accident sunt implicați omul, drumul și mașina. Trebuie să începem de la o reformă a claselor funcționale ale drumurilor și străzilor, să creăm rețele rutiere bazate pe ierarhie funcțională a drumurilor și să creăm o nouă funcție în rețea cum ar fi drumurile urbane pe care astăzi nu le avem, o altă urgență ar fi implementarea auditului de siguranță rutieră și o strategie de siguranță rutieră, care într-adevăr să fie implementată” a mai precizat Ilie Bricicaru, pentru Radio Chișinău.
Ministerul Afacerilor Interne a elaborat un proiect de lege care prevede înăsprirea sancțiunilor pentru principalele cauze ale accidentelor rutiere grave. Acestea sunt: depășirea limitei de viteză, neacordarea priorității pietonilor și conducerea mijlocului de transport în stare de ebrietate. În prezent, proiectul este adoptat în prima lectură de către Parlament și este propus spre examinare în lectura a doua, după care va intra în vigoare.