Graficul controalelor și lista companiilor ce vor fi verificate de către Inspectoratul de Stat al Muncii
-
13 Ianuarie 2017 19:07
Inspectoratul de Stat al Muncii (ISM) a prezentat graficul controalelor planificate pentru trimestrul I al anului 2017. Conform graficului, vor fi supuse controlului 892 de întreprinderi.
Graficul controalelor și lista companiilor care vor fi verificate de către Inspectorat pot fi văzute aici.
Potrivit Legii privind Inspectoratul de Stat al Muncii, controlul de fond și controlul tematic se desfășoară în conformitate cu Programul anual de activitate al ISM, aprobat de directorul al Inspectoratului de Stat al Muncii după coordonarea cu Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei. Inspecțiile teritoriale de muncă desfășoară controlul conform planurilor trimestriale de activitate, elaborate în baza Programului anual de activitate al ISM și aprobate de șeful al inspecției teritoriale. De asemenea, controlul de fond și controlul tematic pot fi realizate și la solicitarea angajatorului (persoanei care acționează în numele acestuia), a salariatului sau a sindicatelor, scrie bizlaw.md.
Art. 113 din Lege prevede că la efectuarea controlului de stat asupra respectării actelor legislative și a altor acte normative din domeniul muncii, securității și sănătății în muncă, inspectorul de muncă verifică respectarea prevederilor legale referitoare la:
- contractul individual de muncă și contractul colectiv de muncă;
- timpul de muncă și timpul de odihnă;
- retribuirea muncii;
- normele de muncă;
- garanțiile și compensațiile ce decurg din relațiile de muncă;
- disciplina muncii;
- securitatea și sănătatea în muncă;
- particularitățile de reglementare a muncii unor categorii de salariați;
- răspunderea materială potrivit legislației muncii;
- completarea, păstrarea și evidența carnetului de muncă;
- adaptarea rezonabilă a locului de muncă pentru persoanele cu dizabilități;
- crearea sau rezervarea locurilor de muncă și ocuparea/angajarea în muncă a persoanelor cu dizabilități în conformitate cu prevederile legislației în vigoare;
- prezentarea în adresa agențiilor teritoriale de ocupare a forței de muncă, de către angajatori, a rapoartelor despre locurile create și/sau rezervate în cadrul instituțiilor sale pentru persoanele cu dizabilități, precum și despre ocuparea acestor locuri de către persoanele cu dizabilități, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.
Controlul de stat se finalizează cu întocmirea de către inspectorul de muncă a unui proces-verbal de control. În procesul-verbal, inspectorul de muncă consemnează succint esența încălcării constatate, indică prevederile actelor legislative și ale altor acte normative încălcate și dispune conformarea imediată sau, după caz, într-un termen rezonabil cu prevederile legale.
Procesul-verbal de control se întocmește în două exemplare. Fiecare exemplar are înscris numărul de ordine din registrul de evidență a proceselor-verbale de control. Registrele de evidență a proceselor-verbale de control se țin de inspecția teritorială de muncă și de aparatul ISM. Fiecare exemplar al procesului-verbal de control este semnat de inspectorul de muncă care l-a întocmit, de angajator (persoana care acționează în numele acestuia) și de reprezentantul sindicatului sau al salariaților din unitate. Un exemplar al procesului-verbal de control se păstrează la inspecția teritorială de muncă sau la ISM, iar celălalt – la unitate. Dacă angajatorul (persoana care acționează în numele acestuia) refuză să semneze procesul-verbal de control, inspectorul de muncă consemnează refuzul în procesul-verbal, pe care îl expediază prin poștă, printr-o scrisoare cu aviz de recepție, în adresa unității. În cazul controlului efectuat la persoane care practică activitate de întreprinzător, procesul-verbal de control se întocmește și se înregistrează cu respectarea prevederilor Legii nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător.
Controlul de stat asupra respectării actelor legislative și a altor acte normative din domeniul muncii, securității și sănătății în muncă are drept scop:
- verificarea modului în care angajatorul (persoana care acționează în numele acestuia) respectă legislația muncii, securității și sănătății în muncă;
- acordarea ajutorului consultativ și metodologic angajatorului (persoanei care acționează în numele acestuia) în identificarea căilor de aplicare eficientă a legislației și de prevenire a încălcărilor, precum și de lichidare a încălcărilor în cazul constatării acestora;
- sancționarea încălcărilor constatate.