Femeile sunt prezente prea puțin în mass media din R. Moldova
-
26 Aprilie 2016 15:06
Femeile continuă să fie prezente într-o proporție mult mai mică decât bărbații în mass media din Republica Moldova.
În majoritatea instituțiilor de presă se păstrează o discrepanță mare la volumul de materiale care îi au ca protagoniști pe bărbați, pe când femeile sunt prezente prea puțin. Sunt concluziile unui raport prin prisma dimensiunii de gen, implementat de Asociația Presei Independente cu suportul Programului ONU ”Femeile în Politică”.
Chiar dacă situația s-a îmbunătățit ușor față de perioada de monitorizare precedentă, ponderea prezenței femeilor în mass-media locale rămâne una extrem de mică față de cea a bărbaților. În ultima perioadă s-a înregistrat o creștere a prezenței femeilor în calitate de protagoniste ale articolelor publicate la rubricile sport, economie sau politică, deși nu s-a reușit încă pe deplin echilibrarea ponderii de gen.
Potrivit expertei din cadrul proiectului, Loretta Handrabura, situația se explică prin faptul că majoritatea autorilor sunt purtători ai unor norme patriarhale de gen, care promovează conștient sau inconștient stereotipuri și clișee cu privire la roluri, relații sau expertiză pe domenii.
Raportorii vin și cu soluții. Potrivit expertei în comunicare, Ludmila Andronic, jurnaliștii trebuie să descopere experte femei, deoarece acestea au ce spune. De asemenea, ea a făcut apel ca presă să instituie un autocontrol în respectarea egalității de gen în materialele difuzate, pentru a educa astfel societatea, dar și să preia formele feminine a diferitor funcții.
Potrivit raportului, cele mai echilibrate la capitolul paritate de gen rămân mediile regionale, care reușesc să asigure aproape în totalitate numărul de materiale cu protagoniști bărbați și femei. Cele mai dezechilibrate sunt mediile naționale. Aici se înregistrează și un raport de 0,2 la 1 materiale cu protagoniste femei versus cele cu bărbați, cel mai masculinizat domeniu rămânând domeniul politic.
În cadrul proiectului participă 30 de instituții media din presa scrisă, TV/radio și mediul online, scopul acestora fiind asigurarea parității de gen în materialele pe care le difuzează.