Facebook angajează ziariști profesioniști pentru selectarea știrilor

  • 22 August 2019 10:19
Facebook angajează ziariști profesioniști pentru selectarea știrilor

Facebook a anunțat marți că angajează o echipă de zece ziariști cu experiență pentru a nu mai lăsa selecția știrilor promovate exclusiv pe seama algoritmilor, semnalează AFP. Analiștii consultați de agenție consideră că efortul nu va fi suficient pentru a revoluționa mass-media.

Rețeaua socială afirmă că urmărește afișarea știrilor relevante într-un News Tab, o filă dedicată știrilor, separată de fluxul tradițional în care este afișat conținutul promovat de prietenii fiecărui utilizator de Facebook. Jurnaliștii proprii ai rețelei nu vor edita articole, ci doar vor selecta știrile de pe diferite site-uri.

Va fi prima funcție a Facebook care folosește moderatori umani, după ce anul trecut a fost închisă secțiunea controversată Trending Topics (Subiecte populare - n. red.). Echipele naționale care moderau aceste categorii au fost de multe ori acuzate de subiectivism și cenzură. În News Tab, jurnaliștii vor modera doar secțiunea Top News, în timp ce selecția tuturor articolelor se va baza în continuare pe algoritmi, conform presupuselor preferințe ale fiecărui utilizator și istoricului de navigare pe internet.

"Obiectivul nostru privind fila "Știri" este să oferim o experiență extrem de personalizată și judicioasă", a declarat agenției France Presse managerul parteneriatelor pentru informație ale Facebook.

Anunțul survine în contextul în care presa clasică se confruntă cu dificultăți - tot mai multe publicații se închid, în timp ce angajatorii caută formule de supraviețuire în era informației gratuite, iar Facebook refuză în continuare să se considere o organizație media și să își asume responsabilitățile editoriale aferente, observă AFP.

Danna Young, profesoară de comunicare la Universitatea din Delaware, consideră că "teoretic" proiectul Facebook este "un eveniment într-adevăr pozitiv" și "promițător". Ea a declarat însă pentru AFP că "nu este ceva revoluționar, deoarece nu va transforma neapărat modul în care oamenii distribuie relatările pe propria cronologie (timeline - n. red.)". "În asta constă adevărata putere: persoanele pe care le cunoașteți, în care aveți încredere, care aprobă tacit știri prin distribuire", explică ea.

Facebook și alte platforme mari de pe internet sunt acuzate de presa tradițională că se îmbogățesc profitând de munca dificilă și costisitoare de culegere și valorificare a informațiilor și încasând în același timp cea mai mare parte din veniturile din reclamele online. Rolul Facebook în propagarea știrilor false (fake news) este de asemenea un motiv frecvent de nemulțumiri. Rețeaua fondată de Mark Zuckerberg a încercat să se apere anunțând în ianuarie investiții de 300 de milioane de dolari în următorii trei ani pentru susținerea presei, în special a celei locale, și a finanțat proiecte de verificare a informațiilor (fact-checking) în întreaga lume, inclusiv unul în parteneriat cu AFP.

Însă, chiar dacă Facebook ar începe să plătească publicațiile înainte de a le difuza conținutul sub licență, de câștiguri nu ar beneficia neapărat companiile media care au nevoie cel mai mult, avertizează Mathew Ingram, specialist în media digitale la Columbia Journalism Review. "Presupun că ei vor alege firmele care merg deja bine. Asta le va aduce puțin cash, dar nu cred că le va atrage un trafic imens", apreciază el.

În ultimii 15 ani, în Statele Unite s-au închis circa 2000 de ziare, conform estimărilor Universității statului Carolina de Nord. Milioane de americani au rămas astfel fără informații locale de calitate profesionistă, cărora le-au luat locul rețelele sociale. Un studiu publicat anul trecut de Pew Research Center arată că din 2008 până în 2018 numărul ziariștilor din SUA a scăzut cu 47%.

"Moartea informației locale a avut efecte distrugătoare pentru democrație. Este o problemă complexă, pe care Facebook nu o poate rezolva de una singură", consideră Young.

Stephen Groves, proaspăt absolvent al cursurilor de jurnalism ale Universității din New York, atrage atenția că "Facebook nu este o companie de presă. Înainte de a lucra pentru Facebook, aș vrea să văd că se angajează în favoarea unui jurnalism etic și solid", spune bărbatul în vârstă de aproximativ 30 de ani.

Emily Tamkin, concediată în ianuarie, odată cu alți 200 de angajați ai site-ului de știri Buzzfeed, pentru care apucase să lucreze doar câteva luni, este și ea sceptică: "Nu sunt entuziasmată că Facebook începe să angajeze ziariști. Dacă acesta este panaceul, avem o foarte mare problemă". AGERPRES

Tags

Alte Noutati

LIVE: Muzică
Meteo Chișinău
7,18
Cer fragmentat
Umiditate:91 %
Vint:4,12 m/s
Sat
10
Sun
6
Mon
8
Tue
11
Wed
15
Arhivă Radio Chișinău