Exporturile de automobile second-hand trebuie să fie mai bine controlate (ONU)

  • 26 Octombrie 2020 14:40
Exporturile de automobile second-hand trebuie să fie mai bine controlate (ONU)

Vechi, poluante și periculoase, milioane de automobile de ocazie exportate în fiecare an reprezintă o amenințare pentru țările în curs de dezvoltare, din cauza normelor insuficiente, arată un raport publicat luni de a Programului Națiunilor Unite pentru Mediu (UNEP), transmite AFP.

Țările europene, care sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din exporturile mondiale de automobile second-hand (trei milioane de autoturisme pe an între 2015 și 2018), își trimit vechile autovehicule în special spre Est, dar și spre Nigeria și Libia.

Japonia își trimite automobilele second-hand spre Orientul Mijlociu și Africa australă, iar SUA spre Mexic și Emiratele Arabe Unite.

Cu prilejul unei inspecții efectuate în portul Amsterdam de autoritățile olandeze la finele lui 2019, s-a descoperit că vechimea medie a vehiculelor care așteptau să fie exportate era de 18 ani. 93% dintre ele erau conforme doar cu normele Euro 3 sau chiar inferioare. O parte dintre vehicule nu mai funcționau, iar unele aveau catalizatorul spart.

"Majoritatea acestor vehicule sunt foarte vechi, poluante, mari consumatoare de combustibili și periculoase", subliniază Rob de Jong, care conduce divizia de mobilități durabile în cadrul Programului Națiunilor Unite pentru Mediu.

În condițiile în care numărul de autovehicule ar putea să se dubleze până în 2050, pentru a ajunge la două miliarde de unități la nivelul planetei, a devenit o urgență ca exporturile de automobile second-hand să fie mai bine controlate, subliniază UNEP. Aceasta cu atât mai mult cu cât China, care până în 2019 a interzis exporturile de automobile de ocazie, ar putea deveni rapid un pion important pe această piață.

Două treimi dintre cele 146 de state studiate de Programul Națiunilor Unite pentru Mediu au reguli "slabe" sau "foarte slabe" în ceea ce privește importurile de vehicule. De exemplu, Republica Democratică Congo impune o limită de vârstă de 20 de ani și nicio regulă în ceea ce privește emisiile poluante. Georgia nu taxează aceste importuri decât în funcție de capacitatea cilindrică a autovehiculelor și are una dintre cele mai îmbătrânite flote din lume.

"Transformarea flotei mondiale într-una mai curată este o prioritate pentru a ne atinge obiectivele climatice în materie de calitate a aerului. Țările dezvoltate trebuie să înceteze să exporte vehiculele care nu trec testele de securitate și poluare...La rândul lor, țările importatoare trebuie să adopte norme de calitate mai severe", subliniază directorul executiv al UNEP, Inger Andersen.

Potrivit raportului UNEP, între 2015 și 2018, aproximativ 14 milioane autovehicule ușoare de ocazie au fost exportate la nivel mondial și aproximativ 80% au mers spre țările cu venituri mici și medii. În perioada analizată, țările africane au importat cel mai mare număr de vehicule second-hand (40% din total), urmate de țările din Europa de Est (24%), Asia-Pacific (15%), Orientul Mijociu (12%) și America Latină (9%).

Sursa:Agerpres

Tags

Alte Noutati

LIVE: Ascultă&Călătorește cu Andrei Mîțu
Meteo Chișinău
15,24
Cer senin
Umiditate:36 %
Vint:6,17 m/s
Sun
9
Mon
9
Tue
10
Wed
16
Thu
17
Arhivă Radio Chișinău