Experți, despre privatizarea Air Moldova: „Ridică semne serioase de întrebare”

  • 04 Octombrie 2018 12:19
Experți, despre privatizarea Air Moldova: „Ridică semne serioase de întrebare”

Centrul Analitic „Expert-Grup” a prezentat poziția sa față de privatizarea Air Moldova.

Astfel, reprezentanții Centrului susțin că există un șir de acțiuni care indică spre lipsa de bună intenție din partea autorităților de a privatiza compania Air Moldova prin aplicarea unor standarde minime în acest sens care ar urma interesul suprem al statului și al cetățenilor și nu al unor interese comerciale înguste. Prin urmare, experții constată că privatizarea a avut loc fără desemnarea unui consultant financiar individual, așa cum prevede legislația în cazul unui bun de o importanță deosebită. De asemenea, ei spun că lipsește o argumentare clară cu privire la valoarea tranzacției

„Comunicarea despre privatizare creează impresia că nu s-a urmărit alimentarea interesului din partea investitorilor, fapt ce ar duce la atragerea câtor mai multe oferte și ar stimula concurența. Caietul de sarcini și celelalte documente nu au fost traduse în vreo limbă străină, iar promovarea anunțului s-a limitat la comunicatele oficiale plasate pe pagina web a Agenției Proprietății Publice, nemaivorbind de perioada extrem de restrânsă pentru analiza documentelor din partea potențialilor investitori”, se arată în comentariul „Expert-Grup.

Experții mai susțin că privatizarea are loc după acumularea unui volum imens de datorii în condiții dubioase. „Persoana juridică ce va prelua compania Air Moldova a fost fondată la 23 august 2018, și dispune de un capital social subscris de 500 mii de lei. Nu se cunoaște dacă persoana juridică respectivă, deținută în proporție de 49% de către „Blue Air Aviation” și 51% de către doua persoane fizice, deține resursele necesare pentru stingerea datoriilor acumulate la Air Moldova și care sunt termenele de stingere a datoriei”, afirmă reprezentanții Centrului.

Astfel, „Expert-Grup” concluzioează că privatizarea unui dintre cele mai importante active ale statului ridică semne serioase de întrebare:

1. De ce nu a fost aprobat un proiect individual de privatizare, care să implice o evaluare și consultare din partea unor analiști financiari independenți?
2. De ce campania de comunicare privind privatizarea celei mai mari companii aeriene din Moldova, nu a căutat să atragă cât mai mulți investitori specializați?
3. Cum a fost determinat prețul de vânzare al companiei, și ce evidență are cetățeanul că nu a fost deposedat practic de un activ strategic important?  
4. Cine se face responsabil de îndatorarea extrem de rapidă a companiei în perioadă în care condițiile economice erau prielnice pentru o creștere sănătoasă?
5. Care sunt termenii de restituire a datoriei? Care sunt sursele din care va fi stinsă datoria?

Experții solicită autorităților competente să investigheze modul în care s-au format și acumulat datoriile companiei Air Moldova. „Reieșind din problemele enunțate mai sus, este creată impresia că Air Moldova a fost gestionată ineficient în mod intenționat, cu scopul aducerii companiei în prag de faliment pentru a fi privatizată la preț redus. O investigație a autorităților competente, precum Centrul Național Anticorupție, poate determina dacă îndatorarea companiei a fost rezultatul condițiilor dificile și competiției sporite de pe piață sau intenția unor grupuri de interese”, au conchis experții de la „Expert-Grup”.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Radiojurnalul de noapte București
Meteo Chișinău
9,4
Cer senin
Umiditate:87 %
Vint:3,09 m/s
Sat
13
Sun
15
Mon
15
Tue
15
Wed
16
Arhivă Radio Chișinău