Expert despre situația CFM: „Profitul este o miză falsă. Statul nu trebuie să genereze profit din activitatea Căii Ferate. Statul oferă servicii și utilități publice”
-
08 Februarie 2021 13:50
Autoritățile statului trebuie să stabilească obiective clare privind activitatea de mai departe a întreprinderii de stat Calea Ferată a Moldovei, potrivit experților care critică modul în care aceasta a fost gestionată până acum. Analiștii atenționează asupra situației dificile de la întreprindere și riscului ca sectorul feroviar să intre în colaps. Reprezentanții CFM au ieșit în fața presei și au încercat să paseze responsabilitatea pentru situația actuală pe conducerile anterioare ale întreprinderii.
Prim vice-directorul responsabil de planificarea strategică a întreprinderii, Vitalie Mucan, care este și consilier din partea Partidului Socialiștilor în Consiliul Municipal Chișinău, a declarat în cadrul unei conferințe de presă că responsabili de situația actuală de la întreprindere se află cei care au gestionat-o din 2009 încoace.
Țin să menționez că situația de la CFM a degradat continuu începând cu anul 2009. Toate acțiunile întreprinse, iar uneori și lipsa de acțiuni în situații care se cerea implicarea imediată, au adus la faptul că, deja, către anul 2019 apăruse premise reale pentru falimentul întreprinderii.
Reprezentantul întreprinderii este însă contrazis de către fostul director al CFM, Iurie Topală. Într-o postare pe Facebook, adresată membrilor Comisiei parlamentare, care urmează să analizeze situația de la Calea Ferată, el scrie că în anul 2019 când a plecat de la conducerea întreprinderii nu existau restanțe salariale față de angajați. Mai mult, toate plățile către bugetul de stat erau achitate cu regularitate.
Expertul economic, Viorel Gârbu, consideră că, în prezent, transportul feroviar din Rep. Moldova nu se află într-o situația favorabilă, inclusiv, din cauza lipsei unei strategii de activitate a CFM pentru următorii ani și a managementului defectuos al întreprinderii.
Contextul este negativ pentru Căile Ferate pentru că Moldova nu este o piață foarte mare pentru transportul de marfă și nici rețelele noastre de căi ferate nu sunt atât de ramificate încât acest transport de marfă să producă pe căi ferate în cantități foarte mari, pentru a avea volume mari de afacere. În același timp, transportul feroviar nu este modern, deplasarea ia mult timp. La fel, transportul feroviar nu este atractiv pentru pasageri. Dar aceasta situație poate fi combătură prin politici economice eficiente și management eficient al Căii Ferate. Or aici este cea mai mare problemă.
În opinia expertului, privatizarea întreprinderii nu este o soluție, iar statul trebuie să-și formuleze obiective clare de dezvoltare a Căii Ferate prin oferirea de servicii de calitate utilizatorilor.
Încercați să vă apropiați de un demnitar public și să-l întrebați, de ce Moldova deține întreprinderi de stat și ce urmărește să obțină prin aceste întreprinderi? Profit este o miză falsă. Statul nu trebuie să genereze profit. Statul oferă servicii și utilități publice. Statul trebuie foarte clar să-și promoveze acel obiectiv, acea utilitate, acel serviciu public pe care vrea să-l obțină prin gestiunea acelui activ economic și să urmărească îndeplinirea exactă a acestor obiective.
Amintim că, Parlamentul a creat, săptămâna, trecută o comisie specială care va analiza situația economico - financiară de la CFM. Potrivit datelor, la finele anului 2020, datoria creditoare a întreprinderii constituia aproape 460 de milioane de lei. Restanțele salariale depășesc 35 de milioane de lei, datoriile pentru contribuțiile la bugetul asigurărilor sociale și medicale se cifrează la 27 de milioane de lei, iar față de bugetul de stat – la peste cinci milioane de lei.