Există sau nu transparență în cheltuirea Fondului Rutier
-
10 Februarie 2014 09:43
Transparența cheltuielilor Fondului Rutier este pusă la îndoială de experți independenți, care susțin că banii sunt alocați fără o justificare suficientă, iar lucrările de întreținere a drumurilor sunt prea scumpe.
Pe de altă parte, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor afirmă că toate cheltuielile sunt justificate și este menținut un control strict asupra acestora.
Anul acesta valoarea Fondului se ridică la peste un miliard 300 de mii de lei, sau aproximativ 10 la sută din Bugetul de Stat. Pentru reabilitarea întregii rețele de drumuri ar fi necesare, însă, câte 4 miliarde de lei anual, pentru o perioadă de 10 ani, potrivit ministrului adjunct al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Boris Gherasim.
În acest context, reprezentanții societății civile se întreabă dacă prețul pe care îl achită fiecare cetățean în Fondul Rutier, prin accizele la carburanți și taxele rutiere, este unul corect.
Și datele unui raport de audit al Curții de Conturi, efectuat în 2011, arată că achizițiile publice au fost organizate cu deficiențe, iar o parte a lucrărilor nu a fost executată la timp și nu au fost respectate standardele de calitate.
Pe de altă parte, ministrul adjunct al Transporturilor Boris Gherasim, susține că toate cheltuielile din Fondul Rutier sunt efectuate în funcție de normative, care, însă sunt învechite.
Potrivit lui Boris Gherasim, pentru reparația unui km de drum în Republica Moldova, este necesar, în medie, un milion de dolari, de două ori mai puțin decât în țările vecine.
Datele ministerului mai arată că peste 40 la sută din rețeaua de drumuri naționale este în stare bună, 38 – în stare medie, iar 20 la sută – în stare proastă.