Există alternativă electorală actualei platforme politice a PAS în Republica Moldova? Op-Ed de Anatol Țăranu
-
18 August 2023 08:24
Partidul Acțiune și Solidaritate, fondat de președinta Maia Sandu, a repurtat o victorie covârșitoare la alegerile parlamentare anticipate din 2021, obținând susținerea a aproape 775 de mii de alegători, sau în jur de 53% din cei care au participat la vot și, în rezultat, a valorificat 63 de mandate din 101 locuri în Parlamentul moldovenesc. În timp ce Blocul pro-rus al comuniștilor și socialiștilor a suferit un eșec electoral grav, președinta Maia Sandu a primit sprijinul unei majorități parlamentare solide pentru a-și îndeplini promisiunile de la prezidențiale, axate mai ales pe combaterea corupției și integrarea europeană.
Eșecul unioniștilor la ultimele alegeri parlamentare
Totodată, un eșec și mai umilitor la ultimele alegeri parlamentare au înregistrat partidele zis unioniste, care nici nu au fost capabile să depășească pragul unui procent de susținere electorală în condițiile când datele sociologice măsoară bazinul electoral unionist la nivel de 35-40%. Cu alte cuvinte, PAS a câștigat alegerile declarându-se adeptul intrării Republicii Moldova în UE, dar nu pe calea unirii cu România – o cale scurtă și rapidă, ci prin propriile-i puteri și voință, reușindu-i să confiște electoratul unionist în propriul beneficiu.
La prima vedere, judecând după rezultatele electorale, PAS a primit toate pârghiile politice necesare pentru înfăptuirea unei reforme profunde și de succes a societății moldovenești, chiar dacă victoria a venit în plină criză pandemică în desfășurare. Însă aparențele s-au dovedit a fi amăgitoare. Tot așa cum repede a devenit clar că guvernarea PAS are multe intenții bune de reformare a societății și foarte puțină înțelegere cum trebuie concret de efectuat reforma. În plus, la scurt timp după alegeri a survenit criza energetică, care a provocat o inflație galopantă și o deteriorare simțitoare a nivelului de viață a populației. Iar invazia rusă a Ucrainei a pus pe tapet însăși existența statului moldovenesc în condițiile când armata rusă reușea să cucerească un culoar terestru până în regiunea transnistreană.
Deschidere fără precedent spre Occident
În această situație critică, guvernarea Maia Sandu – PAS a fost capabilă să realizeze o deschidere fără precedent a Republicii Moldova către partenerii din Occident, ea culminând cu obținerea calității de candidat la aderare în UE pentru statul moldovenesc. Este tot atât de adevărat, că acest succes incontestabil a devenit posibil pe fundalul războiului Rusiei împotriva Ucrainei, care a modificat radical exigențele UE în raport cu condiționalitățile necesare de respectat pentru aspiranții la aderare. Totuși, în consecință, performanța de politică externă a deschis robinetul unor ajutoare consistente din partea partenerilor occidentali de dezvoltare pentru Republica Moldova, nemaivăzute în trecut.
Însă în ce privește politica internă, aici pentru PAS începe zona problemelor acute și nesoluționate a reformei societății care, în primul rând, vizează stagnarea reformei justiției și a politicilor de luptă cu corupția. Nu în ultimul rând, aceste probleme vizează și aspectele economice. În acest moment, Republica Moldova este în mare dificultate economică, ea fiind mai mult consumator decât producător. Este o țară subfinanțată cronic, are mari dificultăți în aprovizionarea cu surse energetice, cu probleme sociale acute. La acestea se adaugă problema depopulării, o bună parte din forța de muncă activă și care ar putea să pună umărul la creșterea economică a țării și la progresul societății se găsește la muncă în străinătate, tendința depopulării fiind în creștere.
Ineficiența pe intern amenință cu schimbarea vectorului de dezvoltare
În sistemele democratice înrăutățirea condițiilor de viață a populației pe interior, de obicei, nu poate fi compensată prin succese de politică externă. Guvernările care au admis căderea nivelului de viață, în cel mai des caz, achită prețul politic la următoarele alegeri în favoarea opoziției. Cel mai probabil aceasta va fi soarta PAS-lui la viitoarele parlamentare. În sistemele democratice practica politică a alternanței la putere este una din cele mai eficiente metode de îmbunătățire a stării lucrurilor în societate. Însă cazul Republicii Moldova este unul deosebit în raport cu legitatea enunțată mai sus.
Plecarea de la putere a PAS-lui amenință cu inversarea vectorului de dezvoltare a Republicii Moldova, de la integrarea europeană spre integrarea în spațiul eurasiatic dominat de Rusia agresoare. O asemenea metamorfoză vectorială ar însemna pierderea asistenței din partea partenerilor occidentali cu instaurarea unui regim politic autoritar oligarhic după modelul rusesc. Aceasta este perspectiva înfrângerii electorale a PAS-lui la viitoarele parlamentare și a câștigării alegerilor de partidele pro-Moscova.
Este adevărat că agresiunea rusă a Ucrainei a dat peste cap viața partidelor pro-ruse din Republica Moldova. Alături de socialiști și comuniști rămași pe poziții pro-ruse aproape nealterate, războiul i-a forțat pe alții dintre cei care susținuseră anterior apropierea de Moscova, să-și reconsidere mesajul. În Moldova a apărut o cerere pentru noi forțe capabile să reprezinte interesele vorbitorilor de limbă rusă, dar fără a face reverențe Kremlinului. Aceste sentimente au fost simțite de partide și politicieni, care înainte de război au criticat guvernul PAS pentru că este prea „european” și au cerut cooperarea cu Rusia. Acum ei critică autoritățile nu pentru cursul pro-european, ci pentru implementarea lui ineptă, iar apelurile la prietenie cu Rusia dispar din retorica lor sau sunt maximal camuflate. În aceste condiții, o parte din electorii cu viziuni pro-europene moderate ar putea la viitoarele alegeri să încline spre partidele pro-ruse, iar majoritatea sondajelor sociologice fixează probabilitatea mare pentru coaliția acestor partide să câștige viitoarele alegeri parlamentare în Republica Moldova.
PAS a pierdut electoratul unionist
Precedentele alegeri parlamentare au fost câștigate de PAS cu aportul major al electoratului cu viziuni unioniste. Unioniștii prin definiție aparțin taberei politice pro-europene, neexistând niciun pericol ca votul „nemulțumiților” din această categorie să treacă nemijlocit spre partidele pro-ruse. Însă pericolul în acest caz vine din partea posibilului absenteism electoral, care tot mai evident afectează segmentul electoral unionist pe fundalul ineficienții politicii interne a guvernării PAS. Cu siguranță se poate afirma, că prezența masivă a unioniștilor la urnele de vot la viitoarele alegeri parlamentare este garanția păstrării guvernării și a cursului european al Republicii Moldova.
Însă este tot atât de evident și faptul, că mobilizarea electorală exemplară a segmentului unionist de data aceasta nu mai poate să se producă pe platforma politică exprimată de PAS, cu o componentă pro-românească ambiguă, incapabilă să trezească entuziasmul electoral al alegătorului cu o conștiință națională românească asumată. Soluțiile guvernamentale ale PAS nu produc pe termen imediat și chiar mijlociu nici efecte social-economice atractive pentru electoratul unionist, cu atât mai mult reacții afective la nivel de conștiință națională. Cu mare probabilitate se poate prognoza că PAS va pierde un număr impunător de votanți unioniști la următoarele alegeri, acest deficit electoral fiind capabil să influențeze decisiv soarta cursului european al Republicii Moldova.
Soluția este o Listă Electorală Eurounionistă
Soluția cardinală privind continuitatea cursului european constă în apariția pe scena politică moldovenească a unei forțe coagulante unioniste, cu un program politic al reîntregirii naționale asumat și credibil pentru votanții cauzei românești din Republica Moldova. Astăzi nu există niciun partid politic unionist capabil să insufle încredere și speranță în izbândă unioniștilor moldoveni. Este nevoie de o idee novatoare de organizare politică a segmentului unionist, care depășește limitele partidelor existente și neutralizează egoismele personale și de grup ale liderilor lor foarte vocali în spațiul public, dar incapabili să conducă un proiect politic unionist coagulant.
Cu alte cuvinte, pentru a păstra cursul european al Republicii Moldova este nevoie de o Listă Națională Electorală Eurounionistă, devenită o emanație a unei Convenții a forțelor politice pro-românești, capabilă să mobilizeze masiv pentru viitoarele alegeri segmentul electoral unionist. Doar așa în viitoarea componență a Parlamentului va fi creată o puternică și numeroasă fracțiune unionistă, care împreună cu PAS vor reedita guvernarea pro-europeană, capabilă să accelereze integrarea în UE a Republicii Moldova prin punerea în practică a proiectului perfect europenist al unității naționale românești.