„Astăzi în R. Moldova este o situație la limită, este o situație de parcurs. Anumite tipuri de politici țin și de Parlament și de Guvern. Deocamdată, cele două instituții de la Chișinău se află sub semnul incertitudinii. Maturitatea politicienilor este pusă la grea încercare. Senzația mea este că, în acest moment, pe diverse categorii de intrese, în R. Moldova există o diversitate foarte mare de opțiuni ideologice, politice, de atitudine în legătură cu Est sau cu Vest în clasa politică. Nu văd și un anume tip de ierarhizare a priorităților. Sciziunile, guvernele care se luptă cu instituția prezidențială or care nu au sprijin suficient în Parlament generează neîncredere în exterior. Și în momentul în care această neîncredere apare, replica din afară este – da interesant ce se întâmplă în R. Moldova, dar așteptăm să vedem cum vor evolua lucrurile și cum se vor produce clarificările politice între ei. Asta înseamnă timp pierdut”, spune el, potrivit sursei citate.
Diplomatul susține că semnalul transmis în exterior prin alegerea Maiei Sandu în calitate de președinte a fost unul extrem de important. „Partenerii occidentali ai R. Moldova și-au repoziționat interesele în legătură cu autoritățile de la Chișinău, este foarte important. Maia Sandu în calitate de președinte reprezintă spre Europa de Vest o deschidere extraordinară, dar e nevoie ca cele trei instituții (n.r. Președinția, Parlamentul, Guvernul) să funcționeze pe aceeași lungime de undă. Singurul partener frecventabil al R. Moldova pentru partenerii din Vest este Maia Sandu. Dacă acest partener se asociază și cu o formă executivă, cu o zonă în care se pot încheia proiecte și se pot face planuri investiționale este pasul necesar”, a menționat fostul ministru de Externe al României.
Potrivit lui, clasa politică de la Chișinău ar trebui să conștientizeze că în prim plan trebuie să fie bunăstarea cetățenilor, nu interesele politice. „R. Moldova are o contracție în economie la fel ca în 2009, pe partea de resurse carantina a oprit comerțul, producția industrială și s-a adăugat și seceta. Fără resursă finaciară externă s-ar putea ca situația să devină critică. Și tema statului de drept este primordială. R. Moldova are o apropiere, legal stabilită prin Acordul de Asociere și cel de Liber Schimb cu UE, totul este să poată operaționaliza aceste proiecte, plecând de la premisa că atât partenerul România, cât și ceilalți parteneri din Vest să poată pună în aplicare proiecte finanțabile în așa fel încât perioada grea prin care trecem toți să fie depășită cât mai repede. Este nevoie de un Guvern care să se angajeze și cu state europene și cu instituții, lăsând la o parte lupta geostrategică. Semnalele care le-a primit Maia Sandu în ultima perioadă semnalizează această disponibilitate, ceea ce urmează e concretizarea sa or președintele Sandu nu poate face de unul singur toată această muncă”, a spus Cristian Diaconescu.